Tågpassagerare i EU får bättre skydd mot förseningar och klar möjlighet att ta med cykeln – i alla fall om tåget är nytt. Fast det hade kunnat bli ännu bättre, tycker kritikerna.
Efter flera år av utdragna diskussioner har EU-parlamentet nu slutligt godkänt de nya regler som förhandlats fram med medlemsländerna sedan 2017.
Ersättning vid försenade tåg, regler för ombokning, tillgång till biljettinformation, villkor för funktionsnedsatta och möjligheten att ta med en cykel är några av de saker som behandlas.
”Viktiga framsteg för att göra tågresor bekvämare och mer passagerarvänliga”, tycker ansvarige parlamentsledamoten Boguslaw Liberadzki från Polen.
Fast alla är inte lika nöjda.
– Stora steg i rätt riktning, men tyvärr inte lika ambitiöst som det hade kunnat bli. Vi tycker verkligen att man hade kunnat ta ytterligare steg för att ge samma rättigheter för tågpassagerare som för flygpassagerare, säger svenska ledamoten Emma Wiesner (C) till TT.
Även kollegan Jakop Dalunde (MP) är besviken och talar om en ”missad chans”. Exempelvis får tågbolagen nio år på sig att göra sina resor tillgängliga för fristående aktörer, på samma sätt som det i dag går att boka flyg med olika nätsajter.
”Drömmen om ett tågresor.se blev i dag skjuten på framtiden. Jag är mycket besviken på hur mina kollegor har röstat”, säger Dalunde i ett pressmeddelande.
Fakta: Nya tågregler i EU
• EU-kommissionens senaste förslag om nya tågregler lades fram redan 2017 och har sedan dess förhandlats i sakta mak.
• Det som EU-parlamentet och medlemsländerna till sist enats om handlar exempelvis om att ersättning eller ombokning utan extra kostnad ska ges vid förseningar över en timme.
• Vid behov ska bolagen även vara tvungna att erbjuda mat och dryck och ersätta för inkvartering.
• Personer med nersatt rörlighet behöver inte avisera sin resa lika tidigt i förväg som förut och kan få möjlighet att kostnadsfritt ha med en assistent.
• Minst fyra cykelplatser ska dessutom erbjudas – om än bara på nyare tåg.
• Merparten av de nya reglerna träder i kraft om två år.
Källa: EU-parlamentet