Startsida - Nyheter

Radar · Politik

Miljarder till ny motorväg: ”Ett dråpslag för klimatet”

Infrastrukturminister Tomas Eneroth framhåller stora järnvägssatsningar i Trafikverkets förslag till infrastrukturplan.

Miljarder till höghastighetståg och andra järnvägssatsningar. Men också till ny motorväg söder om Stockholm.  Det är en del av innehållet i Trafikverkets förslag till investeringar i infrastruktur. ”Ett dråpslag för klimatet”, anser Jens Holm, Vänsterpartiets klimatpolitiska talesperson.

I veckan kom Trafikverkets förslag till Infrastrukturplan där man listar vilka investeringar i väg, järnväg och sjöfart man planerar fram till 2033. På fredagen kommenterades förslaget av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som menar att det tar Sverige mot ett fossilfritt transportsystem.

– Många tittar på Sverige och är imponerade av den omställning vi nu faktiskt gör, sa han på en pressträff.

Mest pengar för nya projekt går till järnvägen, framhåller Eneroth. 107 miljarder kronor för nya stambanor för höghastighetståg är i särklass den enskilt största satsningen. Utbyggnaden av Norrbotniabanan mellan Luleå och Skellefteå är ett annat stort järnvägsprojekt i planen.

Något stopp för pengar till motorvägsbyggen som miljöorganisationer krävt är det däremot inte tal om. Motorvägen Tvärförbindelse Södertörn söder om Stockholm som varit omstridd i årtionden ser nu ut att bli verklighet. Den två mil långa vägen finns med i den befintliga planen, men har hittills inte varit finansierad. Nu finns nära 16 miljarder kronor avsatta om Trafikverkets förslag klubbas av regeringen i vår. Det upprör Vänsterpartiets klimatpolitiska talesperson Jens Holm.

– Det är ett dråpslag mot klimatet, ett förslag som är helt i strid med våra klimatmål, säger han.

Utdömt av Naturvårdsverket

Också Naturvårdsverket har tidigare dömt ut vägprojektet som oförenligt med klimatmålen. Den bedömningen ger Moderaternas trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus inte mycket för. Hon pekar på att målet är att alla sorters transporter ska bli fossilfria.

– De måste förutsätta att alla lastbilar för evig framtid ska gå på fossila bränslen. Vårt fokus borde ligga på att lastbilstrafiken kan ställa om exempelvis genom att bygga ut laddinfrastruktur, säger Maria Stockhaus.

Att merparten – 80 procent – av nyinvesteringarna i planen går till järnväg kritiserar Maria Stockhaus med en liknande argumentation. Hon pekar på att järnvägsbyggen genererar utsläpp, inte minst genom den cement och stål som behövs. Maria Stockhaus menar att man inte kan ”tjäna in” dessa utsläpp genom att flytta över trafik från väg till järnväg eftersom vägtrafiken ska bli fossilfri.

– Man bygger upp en klimatskuld när man bygger järnvägar. Den kan man inte betala tillbaka eftersom när de står klara går de flesta bilar och lastbilar högst troligt på fossilfria bränslen, säger hon.

"Vårda det vi har"

Fränast kritik riktar Moderaterna mot satsningarna på höghastighetståg som de menar är för dyr. En del av de pengarna vill M styra om till ökat underhåll.

– Både vägar och järnvägar kommer förfalla. Fokus borde ligga på att vårda det vi har, säger Maria Stockhaus.

Vänsterpartiet är ivriga förespråkare av höghastighetståg, men Jens Holm beklagar att Trafikverket inte föreslår att staten lånar pengar för att finansiera projektet.

– Då hade mycket pengar frigjorts som hade kunnat läggas på annan järnväg och mer cykelinfrastruktur, säger han.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV