Den globala köttindustrin lånar taktik och reklamspråk från tobaks- och oljeindustrin när den försöker tona ner sina skadeverkningar, enligt en stor undersökning som miljögranskaren Desmog genomfört.
Desmog har har under fem månaders tid grävt djupt i köttindustrins PR- och lobbyarbete, där man undersökt hundratals dokument och uttalanden från företag och handelsorganisationer.
Ledande köttproducenter har, enligt undersökningen, rutinmässigt spelat ner mängden av sina utsläpp av växthusgaser, attackerat den etablerade vetenskapens syn på hur storskalig boskapsskötsel driver på klimatkrisen och kastat tvivel över växtbaserade alternativ till kött.
– Tobaksindustrin undersökte inte förekomsten av lungcancer, men de fortsatte att förneka sambandet till rökning. Det är vad vi ser med kött- och mejerindustrin i dag, säger Dr Jenneifer Jacquet, docent i miljöstudier vid New York University till The Independent.
– De förnekar inte att klimatförändringar sker, men de agerar för att övertyga oss om att den kausala kedjan inte finns där, fortsätter hon.
Efterfrågan på kött ökar
I dag domineras köttindustrin av ett fåtal multinationella företag, som JBS, Tyson Foods, Vion och Danish crown, med tillgång till marknader runtom i världen. Den globala efterfrågan på kött har skjutit i höjden de senaste 60 åren, i takt med ett växande välstånd. Ändå räknar bland annat OECD med att köttpeaken ännu inte är nådd. I de rika länderna förväntas köttproduktionen stiga ytterligare det kommande decenniet.
Den utvecklingen hamnar på kollisionskurs med Parisavtalet, som kräver att den globala temperaturökningen minskar till 1,5 grader.
Enligt Desmog underrapporterade fyra av de tio undersökta företagen sina årliga utsläpp: Tyson Foods, Danish crown, Vion och JBS.
Till The Independent säger Anna Jones, chef för mat och skog på brittiska Greenpeace:
– Den här viktiga undersökningen lyfter fram en systematisk och farlig strategi från köttindustrin, hur de sopar igen spåren i sin roll som de spelar i klimat- och naturkrisen.
Miljövänligt sken
Boskapsuppfödning är särskilt förorenade, eftersom nötkreaturen ger ifrån sig stora mängder metan. Samtidigt raseras stora arealer skog till förmån för betesmark. Världens största tropiska skog Amazonas lider svårt av storskalig boskapsuppfödning och vid tillverkning av djurfoder. Men den nederländska matjätten Vion kommunicerar ändå: ”Att äta mindre kött behöver inte nödvändigtvis bidra till mer hållbarhet”.
Att köttproducenter vill framställa sig i ett miljövänligt sken är inget nytt fenomen. Men med tryck utifrån har företagen tvingats att ändra sina PR-strategier, för att framstå som miljömedvetna. Enligt docent Jennifer Jacquet har industrin bytt fokus – från att betona hållbarheten i ekologiskt framställt kött, till att måla upp en bild av att kött är ett svar på klimatkrisen.
– De har betalt för att trösta oss. De har betalt för att vi inte ska ha djupsinniga tankar om industrin. De har betalt för att dämpa vår oro. Och de har betalt för att säga till reglerande myndigheter: Oroa er inte, vi är självreglerande. Vi gör ett bra jobb. Ni behöver inte oroa er över oss, vi är bra aktörer.
Putsat på sin miljöfasad
Danish Crown är Europas största och världens näst största producent av svinkött. Den danska slakterigiganten har också de senaste åren putsat på sin miljöfasad. Under 2020 lanserade man sin största reklamkampanj i företagets historia, som påstod att ”grisar är mera klimatvänliga än du tror” och att slakten är ”klimatkontrollerad”, formuleringar som man fick hård kritik för från bland annat Konsumentrådet.
– Det låter väldigt positivt och man kan förledas till att tro, när det står klimatvänligt, att man gör något positivt för klimatet. Men det är en grundförutsättning att köttproduktion är klimatbelastande i Danmark, säger Anja Philip på Konsumentrådet Tænk till Dansk Radio.
– Det vore mer riktigt att säga ”mindre klimatbelastande än du tror”. Vi har ett bra danskt ord för det: Greenwashing, tillägger hon.