Varför krockar inte fåglar när de flyger genom trånga utrymmen som täta trädkronor? När Lundaforskaren Per Henningsson distansarbetade under pandemin tog han familjens undulat Poppen till hjälp för att hitta svar på frågan.
För att studera fågelns flygskicklighet byggde Per Henningsson en hinderbana hemma med öppningar så trånga som sju centimeter. Med hjälp av fru och dotter lockades sedan den tama undulaten att flyga igenom, och klarade det galant. Flygturerna filmades med höghastighetskamera.
– En undulats vingspann är cirka 30 centimeter, så det var riktigt imponerande att se Poppen klara av den minsta öppningen på sju centimeter och att hennes flygningar inte påverkades alls förrän öppningen var smalare än vingspannet, säger Per Henningsson, docent vid biologiska institutionen i Lund, till forskning.se.
Skarpa beräkningar
Studien visar att fågeln noga kan anpassa hastigheten till öppningens storlek. Den kan dessutom beräkna att den troligen tappar höjd vid inbromsningen på grund av färre vingslag, och ta höjd för det i förväg.
Men att vara en mästare på hinderbana kostar. Både inbromsningar från den optimala flyghastigheten innan hindret samt accelereringar efteråt kräver extra mycket energi av fågeln, visar studien.
Studier i ämnet har gjorts tidigare, men inte med så små öppningar. De har inte heller tagit hänsyn till kostnaderna för fågeln.
Tam och trygg
Att Poppen var tam och trygg i sin miljö har gjort det möjligt att få fågeln att genomföra de krävande flygturerna, enligt Henningsson. Han påpekar dock att studien har vissa begränsningar då den är utförd på en enda individ.
Studien kan bland annat komma till nytta när framtidens drönare utvecklas. Den har publicerats i vetenskapstidskriften The Royal Society.