Det blev dyrare när bilbesiktningen privatiserades – hela 56 procent på tio år. Det konstaterar Riksrevisionen i en granskning av vad som skett sedan statens monopol avskaffades 2010.
Riksrevisionen har granskat vad som skett med bilbesiktningen sedan monopolet avskaffades 2010 – och kritiken som nu riktas mot branschen är skarp.
Visserligen har valfriheten och tillgängligheten ökat – men det brister i Transportverkets tillsyn av verksamheten.
Tidigare tillsattes cirka 5,5 årsarbetskrafter för att följa upp verksamhet, men i praktiken har Transportstyren nu avveckla sin tillsyn med endast en analytiker kvar för att utföra detta, skriver Riksrevisionen.
Inte heller har omregleringen bidragit till att fler företag kommit in i branschen. I dag domineras besiktningsmarknaden av tre stora företag – samtliga med bakgrund i det statliga Svensk bilprovning. Några mindre aktörer finns också,, men ingen nyebleringen har skett efter 2015.
Fler kunder som klagar
Andelen bilar som underkänts i kontrollbesiktning har däremot minskat sedan 2011.
Dessutom konstateras att klagomålet från kunderna har ökat, till såväl Swedac (Styrelsen för ackreditering och
teknisk kontroll) som till Konsumentverket.
– Vår bedömning är att Transportstyrelsen inte lever upp till sitt tillsynsansvar över besiktningsbranschen. Vi konstaterar samtidigt att regeringen har varit informerad om utvecklingen, men inte gjort något för att åtgärda den, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.
Priserna har stigit från i snitt 300 kronor, 2010, till i snitt 468 kronor år 2019, skriver Under samma period ökade konsumentprisindex (KPI) endast med 10 procent, skriver tidningen Teknikens värld. Vidare förklaras att KPI-ökningen mellan 2010 och 2021 var 12 procent, vilket medför att de 300 kronor som en personbilsbesiktning kostade i juni 2010 motsvaras av cirka 336 kronor i dag.
Tidningen har också gjort en snabb kontroll av besiktningspriser för personbilar på olika bokningssidor för besiktningsföretagen, och fann flera prissättningar. Men det vanligaste priset var strax under 500 kronor och uppemot 600 kronor, och i vissa fall kostade det 699 kronor.
Riksrevisionen bedömer också att Swedac som sköter viss tillsyn av verksamheten, behöver få möjligheten att kontrollera alla styrelseledamöter som sitter i de olika besiktningsföretagens bolagsstyrelser.
2010 avskaffades statens 45-åriga monopol på fordonsbesiktning där Bilprovningen tidigare hade ensamrätt på besiktning av fordon.