En ny undersökning visar att viljan att ställa om till en hållbar verksamhet är låg bland svenska företag, om det kräver att man avstår vinst. Samtidigt växer gapet mellan hållbarhetsvisioner och det faktiska hållbarhetsarbetet hos företagen.
En enkätundersökning gjord av den svenska strategi- och kommunikationsbyrån The new division visar att benägenheten att ställa om till en hållbar verksamhet är låg bland svenska företag om det sker på bekostnad av vinsten.
Av de totalt 90 företag som deltagit i enkätundersökningen är det bara 18 procent som kan tänka sig att på kort sikt göra avkall på vinst till gagn för en hållbar omställning.
Resultatet från undersökningen visar också att det finns ett växande gap mellan vad företag har för visioner i sitt hållbarhetsarbete och vad man faktiskt gör.
Chefen: Måste våga driva på
Johanna Lundgren Gestlöf, hållbarhetschef på SPP Pension & Försäkring, är en av flera chefer som intervjuats i rapporten. Hon pekar bland annat på att det behövs politisk styrning för att få till en förändring.
– Politiskt ledarskap är väldigt viktigt. Det måste till exempel bli dyrare att släppa ut koldioxid, så att marknaden kan styra och göra det mer lönsamt att vara miljövänlig. Här måste Sverige våga driva på, säger hon.
Hon fortsätter:
– Sen kan inte företag vänta utan de måste gå i bräschen och verkligen våga genomföra, inte bara inkrementella (stegvis öka, reds anm) skiften, utan riktigt stora förändringar. Vi måste förstå att även om det är dyrt idag kommer det att bli mycket dyrare på lång sikt om inget görs nu.
Läs mer: Här kan du ta del av enkätundersökningen i sin helhet