Partier i medvind framställs mer positivt i medierna och får färre kritiska frågor. Det är ett av resultaten i en ny avhandling om opinionsmätningar.
Partier som växer i opinionsundersökningarna ligger bra till för att fortsätta att växa. Ett skäl är människor tenderar att gilla sådant som andra gillar och det gäller även när man väljer parti, konstaterar statsvetaren Per Oleskog Tryggvason i sin avhandling om mediers rapportering om opinionsundersökningar.
– Om man tror att ett parti gått framåt i opinionen så tycker man bättre om det partiet och är i vissa fall mer benägen att rösta på det, säger han till Altinget.
Också journalister tenderar att vara mer välvilligt inställda till partier som är på frammarsch i opinionen, visar avhandlingen. Inslagen och artiklarna är i högre utsträckning positivt vinklade och de kritiska frågorna färre.
– Det verkar finnas stöd just för att partier som porträtteras som vinnare i opinionen också får efterföljande positiv porträttering i andra frågor, säger Per Oleskog Tryggvason till Altinget.
De senaste månaderna har förändringarna i den svenska väljaropinionen varit små. Tittar man på utvecklingen det senaste året är främst Moderaterna den vinnare som kan hoppas på välvilliga journalister och väljare. Partiet har gått från 17,8 procent i januari i fjol till 22,3 procent i januari i år, enligt Kantar Sifos sammanvägning av flera instituts mätningar.