Italiens nya regering har bara regerat en dryg vecka. Men redan nu hörs kritiska röster kring valet av ministrar och att den satsning på omställning som landet behöver göra inte verkar vara tillräcklig. I fredags demonstrerade Fridays for future utanför riksdagshuset Montecitorio.
– Det går att se glaset som halvfullt eller halvtomt, säger Emanuele Genovese, en av aktivisterna i Fridays for future Italien.
I fredags stod några av dem utanför Montecitorio, parlamentets underkammare, för att kräva mer omfattande åtgärder för att ställa om landet på riktigt. Italien är det land som beviljats störst stöd från EU:s återhämtningsfond, totalt cirka 222 miljarder euro i stöd och lån. 37 procent av det ska gå till hållbarhetsprojekt, men ännu är det inte utstakat exakt till vad pengarna kommer att gå.
– Mario Draghi höll ett bra tal med intressanta och välavvägda ord om klimatförändringar, men även om han sagt att det är viktigt så nämnde han inget om hur en omställning ska gå till, säger Emanuele Genovese.
Det som gör medlemmarna i Fridays for future skeptiska är bland annat utnämnandet av ett par ministrar. Även om landet nu fått ett ministerium med det ambitiösa namnet Ministeriet för ekologisk omställning, så är frågan hur mycket som egentligen kommer att ändras.
– Vi hade hoppats att det skulle bli ett så kallat superministerium, med såväl miljöfrågor som ekonomisk utveckling och infrastruktur som arbetsområden. Men nu blev det bara ett miljöministerium med ett annat namn och med tillägget att de också delegerades energiområdet, säger Emanuele.
Omställningsminister från vapenföretag
Valet av minister blev inte heller vad de hoppats på. Roberto Cingolani har visserligen en gedigen meritlista som fysiker och forskningsledare på det tekniska universitetet IIT i Genua, men han kommer senast från en chefsposition i det italienska företaget Leonardo, känt för att tillverka en rad högteknologiska produkter inom försvars- och rymdsektorn.
– Det här är en kontroversiell person som bland annat uttalat sig positivt om naturgas som den bästa övergångslösningen för en omställning, detta i en intervju som går att hitta på företaget ENI:s hemsida (Italiens enorma, multinationella olje- och gasbolag).
Snäppet värre är ändå utnämningen av ministern för ekonomisk utveckling, Giancarlo Giorgetti, menar Emanuele.
– Han kommer från det högernationalistiska partiet Lega och är en känd klimatförnekare.
En minister som däremot inger lite mer hopp i miljörörelsen är den nya infrastrukturministern Enrico Giovanni, som under många år varit talesperson för Asvis, Italienska alliansen för hållbar utveckling.
Står inför många utmaningar
Ännu har inte den nya regeringen hunnit visa vad den går för, men säkert är att utmaningarna är många. Coronapandemin har tärt hårt på landet, både vad gäller antalet dödstal och hur den slått mot ekonomin och ökat arbetslösheten. Hittills har stimulanspaketen i samband med corona inte gått i någon vidare hållbar riktning. I en ranking som tidningen The Guardian lät göra i november placerade sig Italien sist bland de europeiska länderna som undersökts.
Men många har höga förväntningar på Mario Draghi, 73-åringen som styrde Europeiska centralbanken mellan 2011 och 2019 och som bland italienarna blivit känd som ”han som räddade euron”.
Samtidigt verkar det blåsa mer miljövänliga vindar. Partiet Femstjärnerörelsen var de som lade fram ett krav på Mario Draghi att det skulle skapas ett nytt ministerium för omställning.
– Partiet startade upp med tydliga ambitioner på miljöområdet, något som de under de senaste åren övergivit. Men nu verkar de satsa på det igen, säger Emanuele Genovese.
Under tiden fortsätter Fridays for future att förbereda sig för den globala strejken om en knapp månad. Kraven är många: satsa på förnybar energi istället för gas, bygg ut lokaltrafiken istället för att enbart satsa på höghastighetståg, se till att jordbrukspolitiken gynnar små och medelstora lantbrukare, stoppa privatiseringsprocessen av vattnet och satsa på en cirkulär ekonomi där produkter redan från början görs med syftet att kunna återvinnas eller återanvändas.
Emanuele Genovese ser att den mest tryckande frågan förmodligen är transporterna.
– Vi är ett land med 60 miljoner människor och det finns 39 miljoner bilar. Vi är ett av de mest biltäta länderna i världen. Det är inte hållbart ens om alla bilar skulle vara elektriska.