Nio månader efter att Donald Trump stängdes av från Twitter, Facebook och Youtube lanserar USA:s tidigare president ett eget socialt nätverk med tillhörande mediebolag.
”Vi lever i en värld där talibanerna har en enorm närvaro på Twitter, medan er amerikanska favoritpresident har tystats,” säger expresidenten i ett uttalande som återges av nyhetsbyrån AP.
”Det är oacceptabelt.”
Trump är ivrig
Den nya plattformen ska heta ”Truth social” och kommer från och med november att finnas i en betaversion för särskilt inbjudna gäster, meddelar expresidenten. Det nya bolaget Trump Media & Technology Group (TMTG) har gått samman med det befintliga, börsnoterade teknikbolaget Digital World Acquisition Corp och är tänkt att ha expresidenten som ordförande, skriver tidningen USA Today.
”Jag är ivrig över att mycket snart få sända ut min första truth (sanning) på Truth social”, säger Trump.
Den nya appen ska konkurrera med de stora teknikbolagen som portat honom på obestämd tid. Expresidenten säger att han vill stå upp mot ”de stora teknikbolagens tyranni”.
Donald Trumps stängdes av från de stora sociala plattformarna Twitter, Facebook, Instagram och Youtube efter den dödliga attacken mot Kapitolium i början av januari. Detta sedan flera av hans inlägg hade anklagats för att ha bidragit till uppvigling mot USA:s folkvalda församling och eftersom han ansågs ha spridit lögner med sina påståenden om valfusk.
Tiotals miljoner följare
Trump har övervägt att lansera sitt egen sociala plattform på nätet sedan dess. I maj försökte han introducera en blogg på sin hemsida, men försöket fick inget genomslag och lades snart ner.
Den tidigare realitystjärnan och affärsmannen Donald Trump har byggt mycket av sin politiska karriär på närvaro i sociala medier. Före avstängningen hade han över 88 miljoner följare på Twitter. Den frispråkige Trump twittrade såväl förolämpningar och personliga påhopp som politiska utspel och uppmuntringar, något som ifrågasattes när han flyttade in i Vita huset.
Strategin uppskattades dock av hans anhängare. Många Trumpväljare som TT intervjuat har sagt att Trump har den uppriktighet de saknar hos andra mer politiskt korrekta politiker. Expresidentens medarbetare försvarar också strategin, de har bland annat sagt att sociala medier är Donald Trumps sätt att kommunicera direkt med väljare.