Oron för den digitala integriteten har vuxit kraftigt under de senaste åren och en del svenskar upplever att oron blivit än större under pandemin, visar en ny undersökning från Insight intelligence som har genomförts tillsammans med Karlstads universitet, Skatteverket, Arbetsförmedlingen och IAB Sverige.
Andelen svenskar som uppger att de känner oro över hur personlig information hanteras digitalt har ökat kraftigt de senaste åren, enligt undersökningen Delade meningar som analys- och kommunikationsbyrån Insight intelligence genomfört årligen sedan sju år tillbaka.
Under coronapandemin, då många människor i Sverige har levt mer digitalt, upplever en del att oron över den digitala integriteten har blivit större, enligt färska resultat från årets undersökning.
14% av respondenterna upplever att deras inställning till digital integritet har förändrats under coronapandemin och 12% uppger att de nu, under pandemin, känner en större oro för hur deras uppgifter hanteras. Enligt de flesta beror det på att man spenderat mer tid hemma och använt sig av nya digitala tjänster och i samband med det blivit mer medvetna om integritetsfrågan.
Mer än fördubblats
Samtidigt visar resultaten att den upplevda oron för i vilket syfte information som samlas in ska användas, har befunnit sig på en konstant hög nivå under de senaste tre åren, utan större förändringar. På frågan ”I vilken utsträckning är du orolig för att den personliga informationen som du delar med dig av digitalt används i syften som du inte är bekväm med?” svarade 42% att de var oroliga 2019. 2020 låg andelen på 49% och i januari i år på 44%.
Går man däremot tillbaka några år ser man att den upplevda oron har mer än fördubblats. 2015 var bara 22% av svenskarna oroliga över sin digitala integritet. Enligt årets undersökning ligger motsvarande andel på 44%.
Undersökningen visar också att vår kunskap om hur informationen samlas in har vuxit markant under samma period – ju mer vi vet, desto större oro känner vi.
– Den ökade oron beror inte nödvändigtvis på att vi delar mer information utan snarare på en ökad förståelse för i vilken omfattning den samlas in, säger Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence i ett pressmeddelande.
Andra resultat från undersökningen:
Förtroendet för bankers hantering av personlig information digitalt har minskat med 18 procentenheter sedan 2015.
Förtroendet för den offentliga sektorns hantering av personlig information digitalt har ökat med 21 procentenheter sedan 2015.
Åtta av tio ser i dag större risker än fördelar med att använda sociala medier.
Varannan undviker att göra vissa saker digitalt på grund av oro för hur informationen ska hanteras.
Unga är generellt mer öppna att dela information än äldre.
Källa: Insight Intelligence
Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts i samarbete med Arbetsförmedlingen, Skatteverket, Karlstads universitet och IAB Sverige.
Insight Intelligence har varit övergripande ansvarig för undersökningen, koordinering av samarbetet och rapporten ”Delade meningar” där resultaten sammanfattas.
Baseras på svar från 1000 svenskar mellan 16 och 70 år som under januari 2021 har intervjuats genom Sifos riksrepresentativa webbpanel.
Källa: Insight intelligence