Enligt en ny undersökning är hälften av alla marknadsförare i Storbritannien oroliga för att anklagas för greenwashing. Dessutom uppger 40 procent att de saknar relevant hållbarhetskompetens.
Enligt brittiska Chartered Institute of Marketings undersökning, där 200 marknadsförare och 2000 konsumenter från Storbritannien ingick, uppgav 40 procent av de tillfrågade att de saknar relevant kompetens om hållbarhetsmarknadsföring, och 76 procent uppgav att de har jobbat med hållbarhetsfrågor utan någon typ av utbildning, skriver Resumé.
Samtidigt uppger 55 procent av marknadsföringsbolagen att hållbarhet var en prioriterad affärsfråga, och 51 procent att klimatförändringar är ett existentiellt hot mot branschen.
49 procent av marknadsförarna oroades av tanken på att bli anklagade för greenwashing.
Yngre mest för hållbar konsumtion
Bland de tillfrågade konsumenterna i undersökningen uppgav 63 procent att de är skeptiska till varumärkens moral, och höll det för troligt att man antagligen framhäver hållbarhetsaspekter av kommersiella skäl – greenwashing.
Den yngre målgruppen, 18–34 år, har störst intresse för hållbarhet – 59 procent säger sig vara mer benägna att köpa produkter som framhålls som klimatvänliga eller hållbara, i jämförelse med 31 procent bland de som är 55 år och äldre.