Influerares stora följarskaror på sociala medier gör dem intressanta för att sprida antivaccinbudskap. Den tyske youtubern Mirko Drotschmann erbjöds att mot betalning sprida den osanna uppgiften att dödstalen var tre gånger högre bland de som fått Pfizer/Biontechs vaccinspruta än Astrazenecas.
– Det var helt tydligt att man ville få mig att delta i en desinformationskampanj, säger Mirko Drotschmann till Dagens Nyheter.
Bakom erbjudandet stod PR-byrån Fazze, som uppges vara baserad i Storbritannien, men inte finns i företagsregistret. Enligt franska Le Monde ska byrån ha basen i Moskva.
Orsaken till desinformationskampanjer behöver inte vara politisk utan kan vara för att tjäna pengar.
Todd C Helmus, senior beteendeforskare vid tankesmedjan Rand Corporation, tror att sprida propaganda via influerare kommer att bli vanligare, rapporterar Dagens Nyheter.
– Hela det socialmediala ekosystemet handlar ju om att få människor att gilla och dela ditt innehåll.