Världens största restaurangkedja, Subway, har beslutat att ställa högre krav på kycklingindustrin och ansluter sig där med till European Chicken Commitments välfärdskriterier. Djurens rätt som drivit kampanj mot Subway hyllar beskedet.
– Subways besked är glädjande nyheter för miljoner kycklingar. Under de 20 månader som vår informationskampanj pågick har närmare 20 000 svenska kunder bett Subway att ta ett större ansvar för kycklingarnas välfärd. Deras nya policy är ett kvitto på att ihärdighet lönar sig, säger Linn Bleckert, kampanjansvarig hos Djurens Rätt, i ett pressmeddelande.
Innan beslutet togs har fler än 20 djurrättsorganisationer arbetat tillsammans för att få snabbmatskedjan att ta ställning i frågan. Kampanjen inleddes i början av december 2019 och har pågått fram till augusti i år.
Syre: Hur har ni arbetat med att påverka Subway att ta det här steget?
– Först och främst via dialog och ett kraftfullt internationellt samarbete. Vi har träffat Subway på europeisk nivå och lyft vikten av att som företag ta ett större ansvar för kycklingarna. Sedan ska vi inte sticka under stolen med att vi har lyckats att kanalisera väldigt mycket engagemang bland allmänheten. Djurens Rätt samlade in 17 000 namnunderskrifter och genomförde en rad protester utanför Subways restauranger som uppmanade till förändring, säger Linn Åkesson, kommunikationschef vid Djurens rätt.
"Anmärkningsvärt"
Tidigare har bland annat KFC och Burger King i England antagit kriterierna. Men bland annat Max och Burger King ligger på efterkälken gällande vilka krav de har på sina kycklinguppfödare.
– Kycklingarna är de som är flest och som har det allra sämst och ett sådant här beslut från en så stor kedja som Subway kommer göra skillnad för väldigt många djur. Det som är anmärkningsvärt är att kedjor i Sverige som exempelvis Max och Burger King ännu inte har djurvälfärdspolicys för kycklingarna som matchar Subways och KFC:s, säger Camilla Bergvall.
Syre: Vad betyder det för restaurangbranschen och hur pass skäliga förhållanden handlar det om för kycklingarna egentligen?
– Det som det innebär är att restaurangföretagen är med och höjer miniminivån för kycklingarna. För det är fortfarande det som det handlar om, där det minsta vi kan begära är ett stopp för turbokycklingar, elbadsbedövning och att de ges lite mer plats att röra sig på för att nämna några delar, säger Linn Åkesson.
Syre: Det är ju fortsatt långt ifrån alla restauranger som tagit det här steget, hur fortsätter ni arbeta med detta?
– Då kycklingarna är de djur som är flest och har det sämst så är detta ett område Djurens Rätt arbetar med varje dag. Det finns ju några som riskerar att halka efter t.ex. Max och Burger King här i Sverige. Dock är vi försiktigt optimistiska vad gäller utvecklingen inom restaurangsektorn och vi har mer på gång inom kort, säger Linn Åkesson.
Nej till turbokycklingar
European Chicken Commitment är en uppsättning av välfärdskriterier för kycklingar som tagits fram av cirka 30 djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa, bland annat Djurens Rätt.
De innefattar bland annat att företag ska säga nej till turbokycklingar och inför mer skonsamma slaktmetoder. Så kallade turbokycklingar är kycklingar som hålls trångt, föds upp snabbt och inte har möjlighet att få leva ett naturligt kycklingliv.