Startsida - Nyheter

Radar · Inrikes

Oro för tågen i Mälardalen: ”Måste lösa sig”

Pendlare på ett av SJ:s regionaltåg.

Om inget händer kommer regionaltågen i Mälardalen att sluta gå till hösten.Politiker i flera av Sveriges största städer förvånas – och oroas. Lös det, uppmanar de.

SJ meddelade på fredagen att verksamheten i Mälardalen blöder ekonomiskt och att avtalet med det regionala samarbetsbolaget Mälardalstrafik därför sägs upp i förtid. Regionaltåg mellan städer som Stockholm, Västerås, Örebro, Eskilstuna och Linköping slutar då att gå i september.

– Det här är jätteallvarligt. Min kommentar är naturligtvis att jag förutsätter att det löser sig. Vi är i jättebehov av de miljövänliga transporterna och vill ju utveckla kommunikationen, säger Västerås kommunstyrelseordförande Staffan Jansson (S), som ser sin stad i ett nav med de andra städerna och Stockholm.

– Resenärerna är i behov av att kunna transportera sig i regionen på ett smidigt och bra sätt. Det måste lösa sig.

"En kroppspulsåder"

Jimmy Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna, ser det som att en förhandling pågår och vill tro att den inte har brakat samman helt.

– Sedan får man ha förståelse för att pandemin slår mot allt och alla, så är det ju. Men jag tänker att SJ är ett statligt bolag och då får väl staten ta sitt ansvar för sina bolag, så att vi upprätthåller en fungerande infrastruktur i det här landet, säger han.

Om det inte går som Jansson hoppas ser han allvarliga konsekvenser för Eskilstuna.

– Svealandsbanan är ju en kroppspulsåder för att få Eskilstuna att fungera. Därför får det inte hända, det är min utgångspunkt. Jag utgår från att alla tar sitt ansvar för att lösa det, oavsett om det i slutänden är riksdag och regering, SJ eller med gemensamma krafter i regionen.

Örebroare: Förödande

SJ:s vd Monica Lindegård har sagt till TT att bolaget behöver hitta någon form av kompensation för att trafiken ska kunna upprätthållas. Hon förväntar sig inga statliga tillskott utan hoppas på regionerna.

Jimmy Nordengren (C), kommunalråd i Örebro, säger att ett plötsligt tågstopp vore förödande för staden och dess många pendlare.

– Vi som kommun lär agera och prata med vår region för att se om de kan få regeringen eller SJ att tänka lite klokare här. Det känns ytterst märkligt, säger han.

– Det känns som att ett statligt bolag någonstans får stå upp för Sverige, det är det sista som ska vika ned sig tänker jag. Ett privat bolag hade man förstått till viss gräns, men med de stödpaket som regeringen delar ut tänker jag att detta vore ett paket att satsa på: infrastrukturen i den mest befolkade delen av Sverige.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har hittills inte velat kommentera saken.

Fakta: Regionaltågen i Mälardalen

Regionaltågen i Mälardalen går längs med fyra linjer: Svealandsbanan, Nyköpingsbanan, Sörmlandspilen och den så kallade Uven.
Svealandsbanans sträckning: Örebro–Eskilstuna–Stockholm (och i förlängningen Uppsala).
Nyköpingsbanan: Norrköping – Nyköping – Stockholm.
Sörmlandspilen: Hallsberg–Katrineholm–Stockholm.
Uven: Linköping – Norrköping – Eskilstuna – Västerås.
På sträckorna ovan har regionerna genom Mälardalstrafik upphandlat SJ som leverantör. SJ kör därtill kommersiell trafik på Mälarbanan och på sträckan Stockholm–Uppsala.
Mälardalstrafik är ett bolag som ägs och finansieras av Region Stockholm, Region Sörmland, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro och Region Östergötland.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV