Brittiska företag som säljer gamla fartyg för demontering till företag i låglöneländer som Bangladesh, Indien och Pakistan kan nu bli stämda i London för de skador och dödsfall som arbetarna råkar ut för, rapporterar The Guardian.
Det är första gången någonsin som en domstol slagit fast att ett fraktföretag i London kan hållas ansvarig för skador arbetare åsamkas vid en demolering efter att fraktföretaget sålt fartyget i Sydasien.
Nu kommer det vara möjligt för både skadade arbetare och änkor till döda arbetare att stämma företagen.
Fartygsdemolering i Bangladesh är en livsfarlig industri. Uppskattningsvis har 216 arbetare dött under de senaste 15 åren, varav sju i år, vid demoleringsarbetet utanför Chittagong i södra Bangladesh. Många fler har skadats allvarligt vid olyckor på arbetsplatserna.
I förra veckan dog 37-årige Ripon Mia efter att ha fått en tung metallplåt över sig när han arbetade med att demolera ett skepp, rapporterar The Daily Star.
Fartygsdemoleringen är även extremt farlig för miljön. Bland annat tungmetaller, oljor och plaster har gjort stor åverkan på det marina ekosystemet, den biologisk mångfalden, skogsbruket, fisket och människors hälsa i områdena.
Bangladesh, följt av Indien, är det land där fartygsdemoleringsindustrin är störst.