Startsida - Nyheter

Radar · Miljö

Satsning: Ny farled ska ersätta 1000 lastbilar

I mitten av maj invigs en ny farled för containerfartyg i Sverige.

Snart invigs den så kallade Herrhamraleden, en ny farled som ska ta containerfartyg genom skärgården och in i Mälardalen. ”Miljömässigt är det mycket bättre”, menar Johan Wahlström, enhetschef på Sjöfartsverket.

Datumet är satt till den 18 maj. Då invigs Herrhamraleden, en ny farled för containerfartyg som går mellan Norvik, norr om Nynäshamn, och Västerås hamn.

Mer specifikt löper farleden söderut från Norvik, norr om ön Öja (eller Landsort som den också heter) och sedan in mot Södertälje kanal och Mälardalen – en trång del av skärgården.

Det hela har föregåtts av en utredning som Sjöfartsverket har gjort efter att ett rederi undersökt möjlighet att transportera gods från Norvik. Det resulterade sedan i att den nya farleden såg dagens ljus.

Ambitionen: Att genom två avgångar med containerfartyg per vecka kunna ersätta cirka 1000 lastbilstransporter per vecka. Johan Wahlström, enhetschef inom avdelningen för maritim samverkan och utveckling vid Sjöfartsverket, är positiv.

– Miljömässigt är det mycket bättre, har man kommit fram till. Dels för att man avlastar väginfrastrukturen, men också för att man kan ta betydligt mer gods mot den mängd utsläpp som det genererar, säger han till tidningen Ny teknik.

Containerfartygen som är godkända för farleden är av så kallad ”Groot Rijnschip”-klass, vilket innebär fartyg med en längd om 110 meter. Farleden i sig har möjliggjorts genom sjömätningar, simuleringar och tester, förklarar Johan Wahlström, och enligt honom till ett pris som är ”extremt lågt”: En miljon kronor.

Miljövinst med viss modifikation

Även om man nu pekar på en miljövinst i sammanhanget, att styra om från lastbilstransport till transport med containerfartyg, så finns det andra, och inte fullt lika miljövänliga, aspekter att väga in vad gäller godstransport.

Enligt siffror från Trafikverket väntas mängden gods till exempel öka med hela 65 procent fram till 2040. Det innebär i sin tur fler containerfartyg och i förlängningen ökade utsläpp.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV