Maten och jordbruket står för en stor del av utsläppen av växthusgaser. En stor del av dessa står restauranger för. Men med ett nytt onlineverktyg kan restauranger lättare beräkna och påverka sin klimatpåverkan.
Jordbruket står för omkring en fjärdedel av världens utsläpp av växthusgaser, och restaurangbranschen står för en inte obetydlig del av dessa. Men det nya onlineverktyget Klimato kan hjälpa restauranger att göra klimatsmartare val och också kommunicera detta till kunderna. Nyligen investerade Almi invest 2,9 miljoner i verktyget.
– Klimato adresserar en bransch som varit utsatt för ett stålbad under det senaste pandemiåret. Vinnarna framåt är de som förstår vikten av att digitalisera sin verksamhet och att säkerställa att man är relevant för klimatmedvetna kunder, säger Karin Edström, Investment Manager på Almi Invest Greentech, i ett pressmeddelande.
Med verktyget kan restaurangerna få insyn i klimatavtrycket för varje rätt, då det anges i menyn om klimatpåverkan är låg, medium eller hög samt visar det exakta koldioxidavtrycket för varje maträtt. Märkningen utgår från WWF:s rekommendationer om hur mycket en maträtt kan släppa ut för att vi ska kunna nå målen i Parisavtalet.
Verktyget ger också månatliga och årliga klimatrapporter som restaurangerna kan använda för att sätta klimatmål, hållbarhetsrapportera och presentera för kunder eller andra intresserade.
– Genom att introducera en egen klimatdatabas samt ett standardiserat märkningssystem kan Klimato sätta en industristandard när det gäller att kommunicera klimatpåverkan från livsmedel, säger Karin Edström i pressmeddelandet.