Inga inrikesflyg på sträckor som tåg trafikerar på under två och en halv timme. Det beslöt franska parlamentet efter en hetsig debatt i helgen. Beslutet är en del av den klimatsatsning som president Emmanuel Macron lagt fram.
President Macrons klimatkommission föreslog till en början att alla flyg till franska inrikesdestinationer som tog under fyra timmar skulle förbjudas. Nu blev det en kompromiss istället som innebär att vissa inrikesflyg kommer att tillåtas, exempelvis från Charles de Gaulle/Roissy flygplatsen till norra Frankrike.
Däremot blir det inga flyg från södra Orly-flygplatsen till Nantes, Lyon och Bordeaux. Men populära flygsträckor, inte minst för svenskar som vill till Rivierian, får däremot fortsätta att gå till Marseille och Nice, dit det tar längre tid att transportera sig till med tåg ifrån Paris.
Jean-Baptiser Djebbari, transportminister, förklarade för parlamentet att 2,5-timmesregeln grundar sig på att om flygförbudet även skulle inkludera tåg på upp till fyra timmar så skulle det riskera att isolera mer svårtillgängliga områden, vilket inte skulle vara rättvist mot de orterna, skriver tidningen The Guardian.
Men förslaget vinner inte laga kraft förrän det passerat den franska senaten.
Intressant för fler länder
Flera EU-länder kommer följa utvecklingen i Frankrike med stort intresse. Österrikes regering, en koalition av konservativa och gröna, har exempelvis infört en skatt på 30 euro på flygsträckor under 350 kilometer, sträckor som kan nås med tåg på under tre timmar. Det österrikiska flygbolaget Austrian air ersatte också en inrikesrutt mellan Salzburg och Wien med tåg, enligt BBC.
Även Nederländerna har försökt begränsa resor med flyg, men när parlamentet 2019 röstade för att förbjuda flyg mellan Amsterdam i Nederländerna till närbelägna Bryssel i Belgien, ansågs det bryta mot rätten till fria rörligheten inom EU.