I veckan släpper Försvarsmakten en programserie med fem reklamfilmer, som ska förklara försvarets roll vid ett krig vid Arktis. Syftet är att öka acceptansen i samhället för militärens verksamhet.
Programserien, som fått namnet ”När kriget kommer” läggs ut på Försvarsmaktens Youtube-kanal på onsdag. Det är producerat av bolaget Pannrummet, som tidigare gjort bland annat dokumentärserien ”Om kriget kommer” för SVT.
Johan Landeström, marknadschef vid försvarets kommunikationsavdelning, säger att det varit viktigt att få till ett journalistiskt anslag i serien.
– Det har varit viktigt för oss att en extern producent gör programmet och får lägga upp dramaturgin så att det blir intressant att titta på. Det kan lätt bli torrt och tråkigt annars, säger han.
De fem avsnitten är vardera tio minuter långa och tar avstamp i ett scenario där Sverige dras in i en konflikt vid Arktis, som kan bli ett konfliktområde på grund av klimatförändringarna.
– Det blir som en överflygning om hur en väpnad konflikt kan gestalta sig, vad teknikutvecklingen innebär med cyberattacker, totalförsvarets roll och vilka påfrestningar samhället kan utsättas för. Men också om varför det är viktigt att försvara Sverige, säger Landeström.
Serien är en del av ett större initiativ för att öka kunskapen i samhället om vad Försvarsmakten gör. Försvaret har också anlitat 30 skolinformatörer, som har börjat åka runt till niondeklasser och gymnasieklasser för att berätta om verksamheten.
– Det är också mycket för att få acceptans för att vi får så mycket mer pengar. Det är viktigt att skattebetalarna förstår vad pengarna går till, det kanske inte är så självklart för alla, säger Johan Landeström.