Kan man kritisera modeindustrin och samtidigt bli plåtad för en modetidning? Klimataktivisten Greta Thunberg pryder omslaget på det nya modemagasinet Vogue Scandinavia.
Iklädd en oversized kappa, sittandes vid en häst i en sagolik skog poserar den svenska klimataktivisten Greta Thunberg, 18, för modemagasinet Vogue Scandinavia. Bilden, som pryder omslaget av det första numret till det nya magasinet, har hon själv delat på sitt Twitter-konto. I samma inlägg kritiserar Greta Thunberg modeindustrins påverkan på klimatet och varnar just för att modekampanjer, där företag framställer sig som bland annat hållbara och klimatneutrala, oftast handlar om ren ”greenwashing”.
”Du kan inte massproducera mode eller konsumera ”hållbart” så som världen är skapad i dag. Det är en av många anledningar till att vi kommer att behöva en systemändring”, skriver fortsätter Thunberg i inlägget, som har fått både kritik och stöd från Twitter-användare runtom i världen.
”Rätt. Men jag förstår inte poängen med att vara på omslaget till Vogue .. ¿? Några idéer? Rikta sig till modekonsumenter? Jag är rädd för att ett sådant initiativ reproducerar just den greenwashing som hon pratar om.” lyder en av kommentarerna.
En annan Twitter-användare kritiserar de kläder som Greta Thunberg bär på omslaget.
”Är det därför du har på dig en sån fashionabel kappa som kräver dubbelt så mycket tyg som en enkel kappa. Snälla, agera utifrån det du säger”.
Men klimataktivisten får också stöd från en del Twitter-användare för sin kritik mot modeindustrin.
I ett pressmeddelande uppger modemagasinet, enligt Expressen, att Greta Thunberg delar tidningens värderingar om hållbart leverne och miljöskydd och att de kläder som hon bär på omslaget är gjorda av hållbara, återvunna material.