Ett tiotal personer greps under gårdagen av polis sedan de genomfört en koordinerad miljöaktion på flera av landets flygplatser. ”Som jag har upplevt det så här långt så verkar säkerhetsrutinerna ha fungerat, säger Peter Larsson, vd för Svenska Regionala Flygplatser AB (SRF).
Larmen om aktionerna började komma vid lunchtid under söndagen. Det rörde sig om personer som tagit sig in på landningsbanor – vissa har försökt limmat fast sina händer på marken – eller passagerare som vägrade sätta sig ned i flygplanen. Flygplatser som berördes var Arlanda, Bromma, Malmö, Landvetter, Halmstad, Kalmar, Växjö och Ängelholm.
Senare under dagen stod det klart att minst elva personer hade anhållits av åklagare misstänkta för luftfartssabotage och obehörigt tillträde till skyddsobjekt.
"Speglar allvaret"
Aktionerna genomfördes av klimatorganisationen Extinction rebellion för att ”förmedla budskapet att klimatkrisen är akut och kräver politiska beslut som speglar allvaret i krisen”.
Händelsen kommer nu att följas upp, säger Peter Larsson, vd för SRF, en organisation som företräder landets icke-statliga flygplatser.
– Det gör man rutinmässigt, varje incident följs upp. I det här fallet, där det varit på flera platser samtidigt, utgår jag från att Transportstyrelsen kommer att göra någon särskild värdering eller utredning.
Klarat kontrollen
TT: Hur kan det vara så lätt att ta sig in på flygplatserna på det här sättet?
– Lätt vet jag inte om det är, men jag förstår din fråga. I de fall där man har tagit sig in som passagerare har man ju bevisligen kommit igenom säkerhetskontroller och då har de här personerna inte haft några föremål man kan använda för att skada andra eller förstöra. Så långt fungerade säkerheten. Den typen av aktioner är väldigt svåra att möta.
– De som tagit sig in på ett olagligt sätt och forcerat stängsel – det kan ju alltid finnas en diskussion hur pass omfattande skyddsåtgärder som stängsel och bevakning ska vara. Å andra sidan var det ganska snabbt man upptäckte de här personerna, i ett av fallen så kom personen inte mer än in på området innan han blev omhändertagen.
Peter Larsson poängterar också att det inte är de enskilda flygplatserna som värderar sin säkerhetsnivå, utan alla flygplatser i hela världen har samma regelverk och krav.