Arla kan komma att lansera växtbaserade alternativ till mjölk under våren, enligt danska Arla. Presschefen i Sverige säger dock att det i dagsläget inte finns några konkreta planer på när och hur.
2018 lanserade Arla en kampanj där man drev med mjölkalternativ och kallade dem bland annat för brölk och pjölk och följde snart upp med kampanjen ”Bara mjölk smakar mjölk”.
– Vi tycker det är kul att kommunicera med lite humor och många uppskattar budskapet, säger Erik Bratthall, presschef Arla Sverige.
Nu finns planer på att själva lansera ett växtbaserat mjölkalternativ. Detta bekräftas av den danske Arlachefen Peder Tuborgh som enligt tidningen Food supply menar att en helt ny serie växtdrycker kommer finnas i handeln inom bara några veckor, både i Sverige och i Danmark.
Bland annat är det en havredryck som står på menyn, samt i framtiden även smör- och yoghurtalternativ. Dagens nyheter rapporterar att det nya varumärket kommer heta Jörd i Danmark.
– Att Arla funderar kring växtbaserade alternativ som komplement till våra mejeriprodukter är känt sedan tidigare och ingen nyhet. Det finns en efterfrågan efter båda typerna av produkter. Men vi kan inte ge några konkreta besked om eventuellt nya produkter eller marknader ännu, säger Erik Bratthall.
Kampanjen med brölk och pjölk plockades under 2019 upp av havreföretaget Oatly som varumärkesskyddade uttrycken och använde dem till sina egna förpackningar, vilket fick Arla att starta en juridisk process. Men samtidigt fanns alltså planer på att själva lansera havredryck.