Elever med utländsk bakgrund stängs ute av svenskfödda elever på samma gymnasieskola. De upplever att de inte är ”svenska nog”, visar en ny studie från Linköpings universitet.
Segregation betyder rumsligt åtskiljandet av olika grupper i en befolkning, och lösningen brukar sägas vara att människor måste mötas, till exempel att elever går på skolor med blandad bakgrund.
Men en ny intervjustudie från en gymnasieskola med internationell inriktning visar att eleverna med utländsk bakgrund trots den ”fina skolan” känner sig exkluderade. Forskaren Layal Kasselias Wilgren beskriver i en intervju på forskning.se uppdelningen mellan eleverna, och hur de svenska eleverna isolerade sig.
– Elever sitter på olika sidor av klassrummet och de umgås inte på rasterna. Men formellt sett ses klassen som ett lyckat exempel på integration av både lärare och skolledare, säger hon.
Layal Kasselias Wilgren intervjuade 36 elever, sex lärare och en skolledare, och kom fram till att eleverna med utländsk bakgrund inte upplever att de blir insläppta av de svenskfödda klasskompisarna. Det yttrade sig i korta svar på tilltal, att svenska talas under grupparbeten trots att klassrumsspråket är engelska och alla inte behärskar svenska. Forskaren kallar det subtil exkludering.
"En dörr som smäller i ansiktet"
Eleven Ali, som fått ett kallt kyligt svar på sitt försök att småprata med en klasskompis beskriver det så här:
– Det är riktigt svårt att få kontakt med någon som inte vill prata. Du knackar på dörren, de öppnar och sedan stängs den omedelbart, som en dörr som smäller i ansiktet.
Förklaringen som de svenskfödda eleverna gav var att de man för att umgås i deras ”kärntrupp” ska vara ”likadan”, till exempel ha samma humor. Eleverna med utländsk bakgrund uppfattar situationen som att de ”inte är svenska nog”.
– Det tar oerhört mycket energi för en enskild individ att försöka bryta igenom muren och försöka ta sig in i gruppen. Och även om det skulle gå så blir den personen bara ett undantag, det blir ingen förändring för resten av gruppen som exkluderas, säger Layal Kasselias Wiltgren.
Läs studien här: Polite exclusion: high-performing immigrant students experience of peer exclusion.