Malta skickade under påskhelgen tillbaka båtflyktingar till det krigsdrabbade Libyen. Händelsen kan vara ett brott mot internationell lag – men landets premiärminister hävdar nu att det var en räddningsinsats. Samtidigt förblir Italiens och Maltas hamnar stängda.
Under påskhelgen anklagades Malta för att koordinera privata båtar som tog flyktingar tillbaka till krigets Libyen. Samtidigt cirkulerade EU:s drönare från luften men inga fartyg finns som räddar liv å unionens vägnar. Enligt Robert Abela, Maltas premiärminister, var Maltas agerande under påsken i själva verket en livräddningsinsats, rapporterar Times of Malta. Trots att det är ett brott mot internationell lag att skicka någon tillbaka till ett land där personen riskerar omänsklig behandling, vilket är väldigt sannolikt att någon gör i Libyen.
– En livräddningsinsats av migranter genomfördes. Hade inte den maltesiska regeringen samordnat den skulle tiotals liv ha spillts, eftersom ett Frontex-plan bara flög över huvudet på dem och fortsatte, säger Robert Abela enligt Times of Malta.
Båten som körde flyktingarna var privat och tillhörde inte Malta. En granskning från The New York Times visar att Malta dragit in sina livräddningsinsatser med hänvisning till coronaviruset – men samtidigt har de hyrt tre privata fartyg som ska köra flyktingar tillbaka till Libyen. Artikeln beskriver detaljerat Maltas agerande under påsken, och hur Maltas militär koordinerat tillbakavisningen med libyska myndigheter. De nya tillvägagångssätten sticker ut.
– Deras metoder kan liknas vid organiserad brottslighet, och påminner definitivt om människosmugglares modeller, något som europeiska beslutsfattare upprepat fördömer, säger Itamar Mann, expert på internationell sjö- och flyktinglag vid University of Haifa i Israel, till The New York Times.
Pekats ut för brott
Maltas kustbevakning har tidigare pekats ut som eventuellt skyldiga till brott mot internationell lag. Det är ingen hemlighet att både Italien och Malta har försökt stoppa flyktingar från att komma – samtidigt som få EU-länder är beredda att visa sitt stöd och hjälpa till att omfördela de som kommer i land. The Guardian rapporterade i april om att flyktingar berättat hur maltesisk kustbevakning saboterat en båt med 70 personer ombord.
– Den maltesiska militären kom och klippte motorkabeln. Det är vatten i båten. Den maltesiska militären sa: Vi lämnar dig att dö i vattnet. Ingen kommer att komma till Malta, berättade en flykting i ett inspelat samtal med frivilligorganisationen Alarm phone, som tar emot nödsamtal och koordinerar räddningsinsatser på distans.
Corona som ursäkt
Händelsen under påskhelgen, då Malta med tre inhyrda båtar olagligt tillbakavisade flyktingar till ett land i krig, visar på att landet tar till allt hårdare metoder för att stänga ute flyktingar. Enligt The New York Times finns det bevis som indikerar att tillbakavisningen under påsken inte heller är den enda.
Det är också en del av samma utveckling som fått både Malta och Italien att stänga sina hamnar med hänvisning till coronaviruset. Det har därför blivit omöjligt att släppa av flyktingar någonstans och frivilligorganisationer har avbrutit sina livräddningsinsatser.
Genom att försvåra livräddningsarbete och stänga hamnar riskeras människoliv. Robert Abela, Maltas premiärminister, menar å sin sida att de tar ansvar för att stoppa smittspridningen:
– Det är vår skyldighet att hålla oss till den här positionen. Det är kontraproduktivt att stänga hamnar och flygplatser för turister men sedan öppna hamnarna för migranter. Det finns hundratusentals människor längs den libyska kusten som vill lämna den och komma till Lampedusa och Malta. Vi följer internationella regler, säger Maltas premiärminister enligt Times of Malta.
Osäkert till havs
I skrivande stund finns inte längre ett enda fartyg tillhörande en frivilligorganisation som räddar liv till havs. När den tyska organisationen Sea-eyes båt Alan Kurdi räddade över 150 flyktingar för över en månad sedan var det det som triggade beslutet att stänga hamnarna. Enligt kritiker använder Malta och Italien viruset som en ursäkt för att stänga sina hamnar och slippa ta emot skyddssökande flyktingar.
Efter 36 dagar till havs och två veckor i karantän fick Alan Kurdis besättning och de flyktingar de räddat från att drunkna gå i land i Palermo på Sicilien under måndagen. Vad som ska hända med de över 150 personerna förblir osäkert. Bara Tyskland har sagt att de kan ta hand om några av flyktingarna, enligt Sea-eyes pressmeddelande.
Flyr kriget i Libyen
Italien och Malta beslutade i början på april att deras hamnar är och kommer förbli osäkra under coronakrisen och därför inte kan räknas som ”säkra hamnar” enligt internationell lag. Bara fartyg som seglar under de båda ländernas flagg har rätt att lägga till. Hamnarna anses därmed för osäkra för att vara säkra nog att släppa av flyktingar som räddats från att drunkna, efter att ha flytt krigets Libyen och räddats av fartyg som kommit till deras undsättning.
Att använda pandemin som ursäkt för att inte ta emot flyktingar har fördömts av bland annat människorättsorganisationerna Human rights watch och Läkare utan gränser.
Konfliktnivån i Libyen är fortsatt hög och människor fortsätter fly från tortyr, fängelseläger, strider och luftangrepp. 650 000 flyktingar uppehåller sig enligt FNs migrationsorganisation IOM i landet. Samtidigt har minst 150 000 libyer tvingats lämna sina hem på grund av striderna och befinner sig nu på internflykt i sitt hemland.