”Det finns en knapp som man kan trycka på, på knappen finns det en rullstol. Men denna metod funkar endast om busschauffören bryr sig om den. De flesta gånger ignoreras den”.
Så skriver en missnöjd resenär på SL:s Faceboksida. Hen har även fått förklara för busschaufförer hur rullstolsrampen fungerar, och vid åtskilliga tillfällen tvingats be andra medpassagerare om hjälp. Berättelsen är en av många. När forskaren Vanessa Stjernborg undersökte klagomål till SL beskrevs förarnas attityd och bemötande som det vanligaste problemet:
– Bemötandet beskrivs leda till känslor av maktlöshet och utsatthet hos flera av de resenärer som lämnat klagomål. I mitt underlag kan jag se hur personer ifrågasätter om deras närvaro ens är önskvärd i kollektivtrafiken. Det kan i slutändan leda till social exkludering.
I nyheterna kan du även läsa om ris och ros till EU-kommissionens förslag till ny klimatlag, om varifrån vaccinskeptiker får sin information och om var män respektive kvinnor har råd att bo efter en separation.