Bryssel, Barcelona, Berlin – under coronavåren har cykelbanorna i Europas städer blivit bredare och fler än någonsin för att människor inte ska trängas i kollektivtrafiken. Cykeln ska hjälpa oss ur krisen – och det är inte första gången.
I Europa tycks coronapandemin innebära en cykelrevolution.
När virusrestriktioner hävs behöver det ske utan att smittspridningen tar fart igen. En strategi som många av de stora europeiska städerna har anammat är att locka invånarna upp på cykeln i stället för att trängas i kollektivtrafiken. Bilder på vältrafikerade cykelvägar runt om i Europas vittnar om att det fungerar.
Milano, Bryssel, Barcelona, Berlin, Budapest och flera städer i Storbritannien är bara några exempel på platser där det nu händer saker. Cykelbanor breddas på bekostnad av bilarnas körfält, fler cykelställ placeras ut och nya cykelvägar ritas upp där det förut inte fanns några. Vissa blir så kallade pop-up-cykelbanor medan andra förväntas bli kvar permanent.
Förändrad gatubild
I Paris byggs cykelbanenätet ut – både pop-up-cykelbanor och permanenta cykelbanor – med 650 kilometer.
Emmanuel Marin är en av stadens cyklister som tidigare har drivit en blogg där han tipsat om cykelleder som leder ut från staden. Nu följer han utvecklingen inne i stadskärnan där förändringen främst syns på eftermiddagarna, som innan coronakrisen brukade innebära relativt lugna gator.
– Nu är det många som cyklar på eftermiddagarna. Vi får se om det fortsätter så när det blir sämre väder, det kommer säga mycket om framtiden, resonerar han.
"Soptunnemodellen"
Det är inte första gången som cykling får ett lyft av en pandemi. ”Cykla – och håll dig frisk” löd uppmaningen under spanska sjukan när cykeltillverkare tryckte upp annonsblad och uppmanade människor att sätta sig på cykeln.
Och den här våren har cykelinfrastrukturen i flera städer anpassats och utvecklats i rask takt. När Cykelns dag under onsdagen uppmärksammas för tredje året i rad har mycket hänt som för cyklingen framåt.
Lars Strömberg har jobbat med cykelfrämjande i många år.
– Corona har skapat ett fönster för förändring där beslutsfattare behöver agera och visa att de inte latar sig, utan kavlar upp armarna och tar itu med saker, säger Lars Strömberg, vice president för Europeiska cykelförbundet, ECF, och ordförande för Cykelfrämjandet.
En del av gatubilden
– Det finns även en acceptans från folk som annars kanske står på barrikaderna och är förbannande så fort man tar bort en parkering. Det är många saker som råkar sammanfalla som jag definitivt tror är positivt för cykelfrågan, fortsätter han.
Emmanuel Marin i Paris har själv varit ute och cyklat på de nya, ofta gulmarkerade, cykelvägarna.
– Jag tog en bild för några dagar sedan på en populär bro där det numera finns betongklossar för att skydda cyklisterna. Nu har de blivit en del av gatubilden i Paris, säger han.
Fakta: Cykelns dag
2018 utsåg FN den 3:e juni till Cykelns dag. Dagen ska bidra till att uppmärksamma cykeln som ett enkelt, prisvärt, pålitligt, rent och miljömässigt hållbart transportmedel.
Instiftandet av Cykelns dag hade länge efterfrågats av World Cycling Alliance (WCA) och European Cyclists Federation (ECF). Under klimatmötet i Paris 2015 presenterade organisationerna en analys av hur cykling bidrar till att möta FN:s globala hållbarhetsmål.
Källa: FN och Cykelfrämjandet