I mars inför Luxemburg gratis kollektivtrafik som första land i världen. Men främsta skälet är varken klimatet eller det lilla landets långa bilköer.
Luxemburg är med sina 600 000 invånare EU:s näst minsta land, med flest bilar per person i hela unionen. De senaste åren har landet slagit rekord i nyregistreringar av bilar. Samtidigt tickar koldioxidutsläppen stadigt uppåt, och huvudstadsbor tillbringar över 33 timmar om året i trafikstockningar, något som ska rådas bot på genom att införa nolltaxa i landets kollektivtrafik, med start 1 mars.
Men främsta skälet till den avgiftsfria kollektivtrafiken är varken klimatkrisen eller bilköer, enligt Luxemburgs minister ansvarig för kollektivtrafik François Bausch.
– Det är främst en social åtgärd. Målet är att stoppa de ökande klyftorna mellan fattiga och rika. För fattiga är transporter en avgörande kostnad. Därför är det enklare att göra dem gratis för alla, sade han till BBC 2019.
Endast för att åka första klass behövs biljett framöver. Biljettkontrollanterna får andra serviceuppgifter, meddelar tyska jetzt.de.
Nolltaxa tredubblade bussresorna
Planer på avgiftsfri kollektivtrafik har blivit verklighet även i Sverige. I Avesta kommun infördes nolltaxa 2012, något som tredubblade antalet resenärer. Även kommunerna Hallstahammar och Surahammar har infört gratis busstrafik, och i Kiruna kostar ett årskort bara 100 kronor.
Bland de europeiska städer som tidigare infört nolltaxa i kollektivtrafiken finns Estlands huvudstad Tallin och vid årsskiftet införde tyska Augsburg gratis kollektivtrafik i stadskärnan. I december 2019 fattade den amerikanska staden Kansas city beslut om att göra detsamma.