Då var det dags för senaste produktnyheterna i veganvärlden. Mest intressant är kanske Carlshamns satsning på ett margarin baserat på havre och raps, det vill säga helt fritt från palm- och kokosolja. Margarinet är det första i sitt slag.
Inte helt unik är Felixs satsning veganska köttbullar. Vegobullarna är baserade på vete och ärta och ses som en vegansk version av deras populära delikatessköttbullar.
Ett nytt veganskt tacovarumärke har också sett dagens ljus. El taco truck började som en food truck och nu tar man sig in med sin mexikanska street food i matbutikerna. I sortimentet finns färdigrätterna Black bean, Sweet potato och No chik’n, som alla tre är varianter av burritos.
Orkla hoppar på tångtrenden
Säga vad man vill om multinationella storföretag, men det är svårt att ignorera det positiva i bra investeringar. Potentialen i tång har länge varit på allas läppar och intresset växer för varje år.
Livmedelsjätten Orkla, som bland annat äger Anamma, ger sig in i tångleken och köper in sig i tångproducenten Arctic seaweed. Nya bolaget Orkla ocean ska bland annat fungera som ett kunskapscentrum. Med detta vill man stärka utvecklingen av tång som livsmedel, en råvara som brukar kallas för havets protein.
Veganska burgare får kallas burgare och korvar för korv, har EU bestämt.
Nu föreslås att veganska mjölkalternativ inte ska få kallas mjölkalternativ. Men det struntar jag i. Leve växtmjölken!