Arla får inte kalla osten Apetina Paneer för vegetarisk. Det har Reklamombudsmannens opinionsnämnd, RON, fastslagit. Osten är baserad på mjölkprodukter och beskrivningen anses vara vilseledande.
Så sent som 2018 hade 16 privatpersoner anmält en reklamkampanj med samma ost, men då friades Arla i nämnden. Då gällde ärendet reklamaffischer med texten: ”Paneer masala, palak paneer, paneer tikka masala – laga dina vegetariska favoriter hemma med nya Apetina Paneer.”
Vegetariskt avsåg då själva maträtterna och inte produkten som sådan. RON ansåg att reklamen tydligt handlar om ost och att det kan anses vara känt att ost är en mjölkprodukt.
Vegetariskt är växtbaserat
Nu har nämnden en annan inställning. Arlas ost består av komjölk och kan inte betraktas vara vegetarisk. Vegetariskt som begrepp används i folkmun som en beskrivning på mat utan kött, fisk och kyckling, men syftar i strikt bemärkelse till en helt växtbaserad kost. Arla själva menar att ordet vegetariskt innefattar en rad undergrupper där lakto-ovo-vegetarisk kost inryms. Detta är dock inte nämndens linje.
Det är inte första gången produkter med en vegetarisk beskrivning anses vara vilseledande enligt RON. En av de mest anmälda produkterna 2016, med hela 66 anmälningar, var Valios tofuliknande produkt Mifú. Valio kallade den vegetarisk som av många tolkade som vegansk.