Startsida - Nyheter

Radar · Politik

”Viktigare än någonsin att utbilda för demokrati”

Ami Cooper, doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.

Hur ser grundskolans demokratiuppdrag ut och vilka konsekvenser får det för lärarens roll? Det undersöker forskaren Ami Cooper i en ny avhandling.

– Det är viktigare än någonsin att utbilda för demokrati, i en tid när högerpopulistisk retorik, desinformation och hot mot folkvalda hör till vardagen, säger Ami Cooper, doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet i ett pressmeddelande från Karlstads universitet.

Hennes avhandling Skolan som demokratiprojekt: En poststrukturell diskursanalys av demokratiuppdrag och lärarsubjekt, syftar till att kritiskt granska själva konstruktionen av grundskolans demokratiuppdrag och vilka konsekvenser som det här får för lärarens roll.

I avhandlingen använder Ami Cooper tre begrepp, som används i beskrivningen av det här uppdraget i sådant som lagar, förordningar och policydokument:

1) Rätten till likvärdig utbildning
2) Arbetet mot kränkande behandling
3) Fostran till demokratisk kompetens

– Formuleringarna om skolans demokratiuppdrag innehåller uttalanden om jämlikhet som utgångspunkt i en demokratisk logik, men det är tydligt att en marknadsliberal politik fått genomslag i dagens utbildningspolicy, säger Ami Cooper.

Hon fortsätter:

–Jag menar att detta leder till att skolans demokratiuppdrag konstrueras som en del av ett managementperspektiv med betoning på individ, mål och resultatuppfyllelse. Demokratibegreppet formuleras inte ur ett samhällsförbättrande, jämlikt och solidariskt perspektiv, utan snarare med utgångspunkt i individens rättigheter samt styrning och lagstiftning.

Det är utbildningspolitiska texter från 2009 – 2018 som ligger till grund för Ami Coopers avhandling: Läroplan för grundskolan, skollagen och dess förarbeten, den nya lärarutbildningens utredning och proposition, plus ett urval av Skolverkets Allmänna råd och stödmaterial.

–Jag gör inte anspråk på att beskriva verkligheten. Snarare vill jag komma åt beskrivningen, berättelsen, om skolans demokratiuppdrag – hur formuleringar används, ord, begrepp och sammanhang. Hur vi pratar om demokrati och hur detta positionerar lärarrollen. Analysen ger utrymme för nya frågor och en ny diskussion om demokratiuppdraget, säger Ami Cooper.

Avhandlingen: Skolan som demokratiprojekt: En poststrukturell diskursanalys av demokratiuppdrag och lärarsubjekt

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV