Ansvarslöst och bedrövligt. Kritiken mot företaget bakom den senaste tidens haveri med trygghetslarm i Sverige är inte nådig. Flera kommuner vill bryta med leverantören och över 100 kommuner ska kontaktas för att kartlägga problemets magnitud.
– Det finns inte ord för hur illa företaget har agerat, säger trygghetstekniker Teddy Roswall.
Åtta gånger tryckte en kvinna i Luleå förgäves på sitt trygghetslarm. Först efter fem timmar nådde larmet nattpatrullen. Då hade kvinnan redan avlidit.
Händelsen i mitten av oktober är den allvarligaste av flera som inträffat sedan
företaget Tunstall, som levererar trygghetslarm till över 150 kommuner i Sverige, uppdaterade sitt system 7 oktober, med störningar och försenade svarstider till följd.
127 kommuner i Sverige har ramavtal med Tunstall via SKL Kommentus, som ägs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och hjälper kommuner och regioner med inköp och ramavtal.
Ett antal har tagit kontakt med SKL Kommentus efter problemen och 127 frågeformulär ska nu skickas ut till kommunerna för att få en samlad bild av situationen och hur utbrett problemet varit.
– Vi har kontakt med ganska många. Men vi känner inte till alla som har upplevt problem och det är det här som vi försöker få rätt på och reda ut, säger Olof Melander affärsområdeschef för SKL Kommentus Inköpscentral.
Man utreder också orsakerna till haveriet och vilka juridiska konsekvenser det kan bli för de kommuner som vill bryta ramavtal och kontrakt med Tunstall.
"Helt sanslöst"
Enligt P4 Örebro har 47 kommuner i Sverige drabbats av störningar. Och problemen pågår fortfarande, trots att företaget i förra veckan gick ut med att de var lösta.
– Jag förstår ingenting. Det är helt sanslöst, säger Teddy Roswall, trygghetstekniker i Krokom, en av de drabbade kommunerna.
– Våra fantastiska medarbetare ute i hemtjänsten gör ett hästjobb och far runt till alla kunder och testar larmen, säger han.
Under fredagen var svarstiden överlag nere på runt två minuter, en klar förbättring, men på en del håll låg de fortfarande på runt tio minuter, och långt i från avtalets utlovade 30-60 sekunder, enligt Roswall.
"Det blir ju panik"
Luleå kommun har redan beslutat sig för att lämna avtalet med Tunstall, rapporterar P4 Norrbotten , även om det kan innebära extra kostnader.
Samtidigt pågår en utredning gällande den avlidna kvinnan vars släktingar anmält händelsen som tjänstefel.
– Graden av misstanke är väldigt låg. Jag har begärt att man ska göra vissa inledande utredningsutgifter för att se om det är något man ska gå vidare med, säger Anna Bergström, vice chefsåklagare.
Oavsett om händelsen utgjort ett brott eller inte så är oron bland anhöriga, de som använder larmen och medarbetare i de drabbade kommunerna fortfarande stor.
I Luleå finns nu en telefonlinje enbart för dem som har frågor om trygghetslarmen. I Krokoms kommun, som haft tio tillbud sedan problemen började, har telefonen gått varm med samtal från oroliga och en informationsfilm ska göras där anhöriga uppmanas att hålla extra kontakt med personer i deras närhet som har trygghetslarm.
– Det blir ju panik. Jag kan inte förklara det bättre. Det blir panik hos mig, hos hemtjänstpersonal, distriktsköterskor och alla andra som är ute och jobbar med våra kunder, säger Teddy Roswall.
TT har sökt Johan Lenander som inte har haft tid att kommentera saken under fredagen.
I torsdags medgav han för TV4 att problemen fortfarande inte är helt åtgärdade.
– Givetvis är det olyckligt. Vi gör vårt absolut bästa för att ha så bra svarstider som möjligt, sade han då.