Lappa och laga – och handla begagnat. White monday byter namn till Circular monday men fortsätter att slå ett slag för cirkulär ekonomi i motsats till överkonsumtionen på Black friday.
White monday startade 2017 i Malmö men har växt från 30 deltagare i Sverige till över 500 deltagande företag, organisationer och influencers från hela världen. Nu byter kampanjen namn till Circular monday för att tydligare signalera vad rörelsen står för.
En av tankarna är att om man är intresserad av cirkulär konsumtion så ska man via kampanjen kunna hitta medverkande företag året om.
– Vi har samlat ihop hundratals företag för den som vill shoppa cirkulära
julklappar. Exempelvis presentkort på reparationer, hyrtjänster eller varför
inte en begagnad laptop? Funktionen man får ut av produkten är densamma,
oavsett om den är ny eller begagnad, säger grundaren av rörelsen, Henning
Gillberg i ett pressmeddelande.
Second hand i första hand
Han berättar att medverkande företag på Circular monday går ut med prova-på-rabatter på begagnade mobiltelefoner, uthyrning av prylar och lagningar av trasiga kläder. Det är fortfarande konsumtion, men det kräver inte nyproduktion och onödiga utsläpp, säger han.
Syre skrev om evenemanget förra året och då sade Henning Gillberg att kampanjen inte är emot konsumtion utan att man uppmuntrar till köp om dessa är second hand eller lagningar.
– Black Friday innebär linjär konsumtion och konkurrens. White monday är cirkulär konsumtion och samarbete. Köp så mycket du vill, men second hand. Uppgradera och laga det du har, sade han då.
Företag får delta under White monday-flagg om de lovar att inte skylta om Black friday, endast har erbjudanden på second hand-varor, reparation, uthyrning, produkter som endast kan användas för att reparera, eller varor gjorda av 100 procent återvunnet material. Bland deltagarna finns Blocket, Tradera, Sellpy, Myrorna och Stockholms stadsmission.