Mer än en halv miljard kronor får Trafikverket från EU:s Fonden för ett sammanlänkat Europa, CEF. Pengarna ska användas till att förbättra tågtrafiken.
59 miljoner euro, det vill säga drygt 605 miljoner svenska kronor i dagens valutakurs, har Trafikverket sökt från EU-fonden CEF, Connecting Europe Facility, fonden för ett sammanlänkat Europa. Och nyligen fick myndigheten reda på att de får pengarna.
CEF-fonden beviljar medel till projektansökningar som förbättrar infrastrukturen i Europa på ett miljövänligt sätt. Så vad ska Trafikverket använda det här mångmiljontillskottet till? Verket har blivit beviljat medfinansiering från CEF till fyra olika projekt:
Medfinansiering
I Skåne ska järnvägen mellan Flackarp och Arlöv byggas ut till fyra spår för att höja kapaciteten och undvika flaskhalsar. Åtgärder för att minska buller, byggande av cykelvägar och ombyggnad av flera stationers plattformar ingår också här.
I Göteborg kommer en 560 meter lång tunnel för järnvägen och 130 meter servicetunnel att byggas. Här ingår också etappen Kvarnberget som ingår i Västlänken.
Trafikverket har också fått medel till att utreda om det är miljömässigt och ekonomiskt hållbart med 40 kilometer dubbelspår mellan stationerna Gävle och Kringlan. Sträckan ingår i Ostkustbanan som går mellan Stockholm och Sundsvall.
I dag har spårtrafiken ett optiskt signalsystem, ATC. som visar rött eller grönt till tågförare. Men med hjälp av en ny teknik, ERTMS, får föraren istället körbesked och annan information via en monitor i hytten. Trafikverket beskriver det som ett säkrare och billigare system. Som dessutom är standard inom EU. Det testas och installeras med hjälp av medfinansieringen från CEF.
– Utfallet av den senaste ansökningsomgången i CEF visar att Trafikverket har förmågan att få fram bidragsansökningar av hög kvalitet och att Trafikverket har projekt som EU är berett att medfinansiera, säger Per Olof Lingwall, nationell koordinator för CEF, i ett pressmeddelande från Trafikverket.
Budget
I Trafikverkets verksamhetsplan för 2018 – 2020 ligger den beräknade totalbudgeten för myndigheten i år på 70 miljarder kronor. Något som de själva beskriver som: ”En successivt större verksamhetsvolym till historiskt mycket höga nivåer.” 2018 var den siffran 55 miljarder.
För 2020 års budget ska de bland annat ”upprätthålla kvaliteten på det statliga vägnätet, med särskilt fokus på högtrafikerade vägar och bärigheten på vägar som är viktiga för näringslivets transporter.”
Samtidigt ska myndigheten ”minska transportsystemets negativa påverkan på miljön.” Ett av sätten att göra det på är att testa så kallade elvägar, där man enkelt ska kunna ladda en bil utmed vägen.