Startsida - Nyheter

Radar · Utrikes

Risk för rekordstor oljeläcka utanför Jemens kust

Satellitbild över fartyget FSO Safer.

Utanför det krigsdrabbade Jemens kust ligger ett 44 år gammalt oljefartyg och rostar sönder. FN varnar för att en läcka kan orsaka en miljökatastrof fyra gånger så allvarlig som Exxon Valdez-miljökatastrofen utanför Alaska 1989. Befolkningen i Jemen kommer också drabbas hårt.

Det 44 år gamla oljefartyget FSO Safer ligger utanför Jemens kust och har inte underhållits på över fem år. Experter menar att fartyget nu är i så dåligt skick att underhåll inte längre är möjligt, rapporterar nyhetsbyrån AP. Om det skulle sjunka är katastrofen ett faktum och insatser för att undvika det kan inte längre skjutas på framtiden. 

The Guardian rapporterade tidigare i juli om att det ombord på fartyget finns över 1,1 miljoner fat råolja som om det läcker ut i havet kommer påverka både djur- och människoliv under flera decennier. I maj ökade oron för en läcka efter att vatten tagit sig in i motorerna – men orsaken till det är okänd, eftersom ingen undersökning av skeppet har kunnat göras.

Oljeläckan kan om all olja som finns ombord på fartyget läcker ut bli fyra gånger så stor som Exxon Valdez-miljökatastrofen utanför Alaska 1989. Då dog hundratusentals sjöfåglar och tusentals havsuttrar – hur många fiskar som dog eller påverkades är omöjligt att räkna. Men hela ekosystemet rubbades och är ännu inte återställt. Ursprungsbefolkningar påverkades också svårt.  Om en liknande, fyra gånger så stor läcka, blir verklighet utanför den jemenitiska kusten kommer konsekvenserna för miljö, djurliv och befolkning bli enorma. Enligt nyhetsbyrån AP kan även internationell sjötrafik i Röda havet påverkas

– Att förhindra att en sådan kris är verkligen det enda alternativet. Trots att det är ett svårt sammanhang att verka i bör inga ansträngningar sparas för att först göra en teknisk utvärdering, säger FN:s Inger Andersen enligt The Guardian.

Får inte tillträde

Miljöexperter från FN har inte kunnat gå ombord på det av huthirebellerna kontrollerade fartyget. Det är därför svårt att avgöra i exakt hur dåligt skick det är och hur akuta riskerna är. Företaget som äger fartyget ska ha anlitat dykare som reparerat ytliga hål på skrovet, men det är inte säkert att arbetet kommer hålla, rapporterar AP.

Precis som så mycket annat i Jemen har fartyget blivit en del i den internationella konflikten. Huthirebellerna använder fartyget som ett maktverktyg motsvarande kärnvapen, enligt bland annat en europeisk diplomat som pratade med AP på villkoret att få vara anonym.

– De säger öppet till FN att ”vi vill ha det här som något att hålla emot det internationella samfundet om vi skulle attackeras”. Huthirebellerna är definitivt ansvariga för att FN inte kunnat titta på fartyget, säger diplomaten till AP.

I en rapport från den amerikanska tankesmedjan Atlantic Council skriver de att ”bara genom att komma ombord på fartyget kan experter bedöma dess övergripande tillstånd, inklusive dess inre rörledningar och instrument, och ta prover för att bestämma vilket tillstånd oljan i de 34 lagringstankarna är i.” Att gå ombord på fartyget är i sig ett farligt uppdrag, enligt rapporten. Över ett år gamla bilder indikerar att fartyget redan då var uppenbart osäkert.

Vattnen utanför Jemen är viktiga för biologisk mångfald världen över. Enligt FN står nu ett av ”de viktigaste bestånden av biologisk mångfald på planeten” på spel. Däggdjur, havsfåglar och sköldpaddor är bland de djur som kan drabbas. FN har också kritiserats av experter för att inte ta i tillräckligt och förstå vidden av en eventuell oleläcka.

På spel står också den jemenitiska befolkningens överlevnad.

Delar av de sönderrostande fartyget, bilder från i juni 2020. Foto: I.R. Consilium via AP/TT

Redan katastrofal situation

I Jemen är svälten utbredd efter det sex år långa kriget. Det har också varit svårt att få in tillräckligt mycket nödhjälp i landet och fattigdomen är stor. Coronapandemin har slagit hårt mot landet och UNICEF har tidigare varnat om att 2,4 miljoner jemenitiska barn kan vara undernärda i slutet av året, något bland annat Al Jazeera rapporterat om. Det är en ökning med 20 procent sett från föregående år. 

I Jemen är en stor del av befolkningen redan beroende av humanitär hjälp för att klara dagen. FN:s sändebud till Jemen, Mark Lowcock, säger att 90 procent av befolkningen i de kustnära samhällena som kommer påverkas svårast av en eventuell oljekatastrof redan idag är beroende av humanitär hjälp. Om en oljeläcka skulle hända inom de kommande månaderna kommer 1,6 miljoner människor direkt att påverkas, skriver The Guardian.

En brand ombord på fartyget kan också ha förödande konsekvenser då det skulle orsaka stora och giftiga luftföroreningar. En eventuell oljeläcka skulle göra att hamnen i kuststaden Hodeidah tvingas stänga i flera månader. Priset på bensin skulle då kunna öka med 200 procent och priset på mat skulle dubbleras, rapporterar Common dreams. 

Få hjälpsändningar skulle om hamnen i Hodeidah stängs av kunna nå landet – eftersom nästan allt internationellt stöd som kommer till Jemen levereras via just den här hamnen.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV