Antalet flygresor har ökat kraftigt de senaste årtiondena, delvis drivet av lågprisbolagen. Nu rapporterar flera bolag om brakförluster för det första halvåret. Ryan airs passagerarantal har dykt med 80 procent.
Flygbolag världen över har begärt kraftfulla stödpaket – för att klara ödesåret 2020. Senast lågprisbolaget Easy jet, som vid sin senaste halvårsrapport – visade en förlust på 800 miljoner pund. Den första förlusten under bolagets 25-åriga historia, rapporterar Financial Times.
Norwegian har med nöd och näppe klarat sig från konkurs och har tvingats att kraftigt dra ned på sin verksamhet. När Ryan air nu släppt sin halvårsrapport – är också den fylld med blodröda siffror, om än inte lika röda som Easy jet.
En förlust på 800 miljoner pund, är vad bolaget räknar med. Det ska jämföras med en vinst på 1,1 miljarder pund i vinst för motsvarande period förra året.
"Jag tror att vi kommer att komma tillbaka starkare"
Bolaget väntas också fortsätta blöda under det kvarvarande halvåret, då reserestriktioner istället för att lättas – nu skärps. För hela det finansiella året, som sträcker sig till mars 2021, väntas antalet passagerare landa på cirka 38 miljoner, enligt Ryan air. Mot de 148 miljoner som reste med bolaget under det finansiella året som slutade i mars 2020.
Men trots de mörka molnen på flygbolagets himmel, har Ryan air hört till de bolag som trott sig vinna på krisen – i det långa loppet.
– Jag tror att vi kommer att komma tillbaka starkare, om du förbereder dig väl och bättre än dina konkurrenter, så kommer du att vara i en bättre position. Vi har bättre finanser. Det ger oss möjligheten att bli ”the last man standing”, sa bolagets vd Eddie Wilson i podden Inside Ryanair, nyligen, rapporterar The Independent.
Orsaken till Ryan airs optimism är bland annat att bolaget, till skillnad från många andra, till stor del äger sina egna plan, istället för att leasa.
Kan tala emot snabb återhämtning
Men frågan om bolagets come back är fortfarande öppen. När flygtrafiken dök efter 11 september attacken 2001, var flygen snabbt i luften igen och året efter var siffrorna bara marginellt färre än före attacken. Samtidigt finns det sådant som talar emot flygbolagens snabba come-back den här gången, enligt en analys i tidningen Forbes. Inte minst lågprisbolagen.
Coronaviruset kan mycket väl leva kvar – länge än. Och nya virus dyka upp. Bästa sättet att skydda sig är att hålla distans, vilket går emot bolagens affärsmodell – med tätt packade plan.
Ryan Air tog sig in på topp tio lista
Men frågan om bolagens överlevnad är inte bara en fråga om röda och svarta siffror. Det är också en fråga om flygets klimatpåverkan. Varje år släpper tankesmedjan Transport and Environment en lista över Europas värsta klimatbovar. En topp tio lista som varit vigd åt kolbolag, fram till att Ryan Air tog sig in på listan 2018. I EU står utsläppen från flyget för knappa 3,5 procent av de totala utsläppen – men är den utsläppskälla som växer snabbast.