Startsida - Nyheter

Energi · Mat med Jenny

Ny artikelserie: Ärtan Bärta kompromissar inte

Umami är en smak som kan vara klurig att få till i veganska produkter.

Från foodtrucken Mögel till fabrik i Karlshamn. Det är resan som Pia Qvarnström gjort med sin tempeh. Gula ärtor är basen i produkten Bärta, som syns allt mer i matbutikernas frysdiskar. Och tillverkningen huserar i en gammal mejerilokal. Detta är första delen i en artikelserie om svenska, veganska produkter.

Företaget heter Swedish temptations och frontfigur är Pia Qvarnström. Hon har en bakgrund som rytmikpedagog och har jobbat med musik och dans. Men hon längtade efter att arbeta med något som hon känner spelar en större roll för planeten.

– Jag har varit vegetarian sen jag var liten och vegan sen tonåren och alltid haft ett stort intresse för mat och matlagning. När jag hösten 2014 satte tänderna i min senaste kreation – rödbetskimchi, groddar, rågsurdegsbröd, ärttempeh och cashewnötsyoghurt – fick jag en kulinarisk uppenbarelse. Fantastiska smaker och texturer som var alldeles för goda för att inte fler skulle få uppleva, säger hon.

Pia sa upp sig från jobbet och startade den Stockholmsbaserade foodtrucken Mögel. Märkligt namn, kanske man tänker, men det anspelar på processen bakom tempeh.

– Traditionell tempeh framställs genom att skalade, kokta sojabönor mixas med starterkultur, sporer från svampen Rhizopus och sen placeras i en inkubator. Svampen växer till och bildar ett vitt mycel som binder ihop bönorna i en fast kaka. När tempehn är färdig ser den nästan ut som en nougat, berättar Pia.

Ekologiskt och utan tillsatser

Foodtrucken innebar mycket jobb. Alldeles för mycket jobb. All mat lagades i Pias lägenhet i Årsta och innebar fyra dagars slit för en dags försäljning. Hon ville ta sin tempeh vidare och 2016 fick hon pengar från statliga Vinnova. Nu kunde hon börja experimentera och resultatet blev Bärta – en groddad tempeh baserad på ekologiska, gula ärtor odlade i Sverige.

Pia Qvarnström, Swedish temptations. Foto: Ulf Simonssen

– Ekologiskt och veganskt var mina kompromisslösa utgångspunkter när jag drog igång företaget och att det skulle vara vansinnigt gott så klart. Sen ville jag också göra produkter som ingen kunde hitta ursäkter emot. Vanlig kritik mot vegansk mat var då att allt var gjort på soja, inget var ekologiskt eller svenskt och det innehöll bara massa tillsatser. Alltså skulle Bärta vara gjort på svensk och ekologisk ärta och vara utan tillsatser, berättar Pia Qvarnström.

Bärta måste smaka bra

Träffande nog var det Carlshamns mejeris nedlagda fabrik som blev Swedish temptations nya hemvist. Här produceras Bärta i fyra varianter: naturell helbit, alspånsrökt helbit, chili- och limebitar och så umamiburgaren, som är smaksatt med bland annat tamari och espressopulver. Allt görs för hand i produktionsköket i Karlshamn.

Mottagandet har generellt varit positivt såväl hos butiker som konsumenter, menar Pia Qvarnström. Men det är ett litet företag och det finns inga stora pengar till marknadsföring. Bärta får helt enkelt förlita sig till att smaka riktigt gott och väcka intresse den vägen.

– När jag ska presentera Bärta i olika sammanhang får jag ofta ett artigt bemötande och några ord om att det måste vara väldigt rätt i tiden. Sen får de smaka produkterna och då tänds ljus i blicken och ett ärligt engagemang väcks till liv. Det är härligt att se, samtidig frustrerande för jag vet att enda sättet att få den reaktionen är att få folk att smaka och det är inte helt lätt.

Nämn tre ledord som beskriver Bärta!

– Gott, kompromisslöst, innovativt.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV