En kraftigt ökande e-handel i spåren av pandemin har satt hård press på Postnord. Risken för att drabbas av en arbetsskada på företaget är fyra gånger så hög som på resten av arbetsmarknaden, och även högre än hos konkurrenterna. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.
Under Black Friday hanterades rekordmånga paket av Postnord under en dag: 1,3 miljoner, en ökning med 25 procent sedan förra året. Även julhandeln spås av e-handelsföretagen bli rekordstor. Och det har lett till en ökad press på Postnords personal.
– Det är såklart vårdpersonalen som har tagit den största smällen i dessa tider. Men våra medlemmar har gått till jobbet varje dag för att andra ska kunna stanna hemma. Och de fortsätter att göra ett sjudjävla jobb just nu för att folk ska få hem det de vill ha till jul, säger Mårten Pavlov, ordförande för Sekos Postnordklubb Syd till Arbetet.
Han menar samtidigt att läget än så länge är under kontroll, och andra skyddsombud som Arbetet pratat med uppger en liknande situation: ett ökat tryck, men hanterligt med extrapersonal.
Fler arbetsolyckor med sjukfrånvaro
Men enligt uppgifter från Arbetsmiljöverket som Arbetet begärt ut så är antalet arbetsolyckor med sjukfrånvaro på Postnord fyra gånger högre än genomsnittet på arbetsmarknaden, och även högre än liknande företag som citymail, DHL och Schenker.
Mathias Krümmel, chef för produktion på Postnord Sverige säger till Arbetet att han inte kände till dessa siffror och att han därför inte kan spekulera i vad det beror på.
– Men det låter bekymmersamt. Vi måste analysera om det är så att vi kan få tag på det materialet och se vad man mäter, hur man mäter, vad ingår och vad är det för likheter och skillnader, så man förstår vad som är vad.
Om siffrorna stämmer så kan det bli aktuellt att börja jämföra med andra kollegor i branschen för att se om det finns arbetsmoment som sticker ut, tillägger han.