28-åriga Emma Wiesner tar Fredrick Federleys plats i EU-parlamentet. Därmed kastas en politisk nykomling rakt in på tunga uppdrag. Att skärpa systemet med utsläppsrätter är en av de frågor hon nu laddar för att driva. ”Klimat och företagande går hand i hand”, säger Emma Wiesner som i dag arbetar för batteriföretaget Northvolt.
Fredrick Federley var med svenska mått mätt en tungviktare i EU-parlamentet. I förra veckan avsade han sig alla politiska uppdrag efter uppmärksamheten kring hans före detta sambo som dömts för sexbrott mot barn.
Ingenjören Emma Wiesner ska nu ersätta Federley i EU-parlamentet. Därmed går hon rakt in på ordinarie platser i miljö– och fiskeutskotten och som ersättare i industri– och jordbruksutskotten. En intensiv tid ligger framför henne. Inte minst ska EU:s miljölagstiftning omförhandlas de kommande åren för att ligga i linje med de nya klimatmål som är på väg att klubbas.
Att vässa EU:s handel med utsläppsrätter är en av de frågor som Fredrick Federley drivit där Emma Wiesner nu vill ta vid. Att få ner antalet utsläppsrätter och att transportsektorn ska omfattas av handeln ser hon som centralt för att få ner utsläppen. Det väcker motstånd, inte minst från sjöfarten.
– Det blir en av de stora striderna. För mig som liberal är det en viktig princip att den som förorenar är den som ska betala, säger Emma Wiesner.
Vill driva på för "koldioxidtullar"
Hon vill också vara med och utveckla de planer som finns för att införa ”koldioxidtullar” för varor som importeras till unionen. Det är ett sätt att göra det lättare för de industrier inom EU som får betala utsläppsrätter att konkurrera.
– Det blir ett viktigt verktyg för att prissätta koldioxid, säger Emma Wiesner.
Emma Wiesners politiska erfarenhet sträcker sig inte längre än till interna uppdrag i centerrörelsen. I dag är hon vice ordförande i partiföreningen i Stockholms stad. I gengäld hoppas hon kunna luta sig mot sina erfarenheter i industrin med stor kunskap om energisystemet. Att gå direkt från att arbeta med lobbying på Northvolt – en aktör som direkt påverkas av klimatpolitiken – till att verka som politiker ser hon inte som något stort problem.
– Jag tror på att klimat och företagande går hand i hand, men självklart ska jag i min nya roll som politiker skilja mellan ett enskilt företags intressen och hela samhället. Jag kan inte bara prata om batteriindustrin utan måste se till hela energisystemet.