Sveriges Konsumenter anmäler Släktforskningssajten Myheritage för att ha tagit sig för stora friheter när det gäller människors personliga uppgifter, till Datainspektionen och Konsumentverket.
Enligt Sveriges Konsumenter bryter Myheritage, dit fler än 26 miljoner människor över hela världen låtit gentesta sig, mot både marknadsföringslagen och dataskyddsförordningen GDPR. Kritiken gäller bland annat långa och krångliga avtalstexter och att kunder ska frånsäga sig möjligheten att anmäla företaget i Sverige, det får göras i Israel där huvudkontoret finns.
”Som om det inte vore nog så ger de sig själva obegränsad möjlighet att ändra villkoren efter att konsumenten godkänt dem. De är också hemliga med om vad de tänker göra med de väldigt intima uppgifterna och vem de kan tänkas dela dem med. De garanterar inte heller kvaliteten på testresultatet”, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter, i ett pressmeddelande.
MyHeritage försöker också att frånta kunderna sina rättigheter enligt Sveriges Konsumenter. Ett exempel på det är, skriver föreningen i sitt pressmeddelande, att de vill att du som kund ska frånsäga dig möjligheten att anmäla MyHeritage i Sverige, i så fall får du göra det i Israel där företaget har sitt huvudkontor.
–Vi menar att det bryter mot lagen. De har inte laglig rätt att frånta den enskilda konsumenten den rättigheten. Men en privatperson kommer ju inte veta det – alltså slipper de undan. Det ska mycket till för att en svensk ska driva en rättsprocess utomlands, säger Sinan Akdag.