Under de närmsta tio åren kommer Tysklands regering och Deutsche Bahn att tillsammans satsa 900 miljarder på tågtrafiken. Genom skatter ska tåget bli billigare och flyget dyrare. Målet är att få fler att välja ett grönare sätt att resa.
900 miljarder motsvarar runt hälften av Sveriges totala statsbudget. Tysklands transportminister Andreas Scheuer kallar landets tågsatsning för ”det viktigaste moderniseringsprogrammet i Tysklands historia”.
Satsningen innehåller förutom en gedigen upprustning av tågtrafiken och förbättrad punktlighet, även sänkt skatt på tågbiljetter.
Med Tysklands centrala läge i Europa kommer det här att påverka Europas alla järnvägar. Hur kommer resenärer i Sverige att märka av satsningen?
– Det här beskedet kom igår och det är för tidigt för att kunna uttala sig om det, svarar Anton Almqvist-Källén, presskommunikatör på SJ.
Men redan nu, för en månad sedan, blev det lättare för nattågsresenärer i Sverige att kunna tajma det tidiga snabbtåget från Köpenhamn i riktning mot Hamburg.
SJ har anpassat sitt nattåg till Malmö i den nya tidtabellen efter önskemål från många resenärer som vill resa tåg till kontinenten.
Det kan i sig få fler att välja tåget framför flyg, enligt Almqvist-Källén som framhåller att SJ ser en ökning av antalet resenärer.
SJ:s vd, Crister Fritzon, efterlyser till exempel nya och moderna stambanor, fler spår och höghastighetståg i en debattartikel i tidningen Dagens industri.
Hur det blir med det, går förhoppningsvis att få mer klarhet i efter att samtliga partier har diskuterat frågan med infrastrukturminister Tomas Eneroth. Han har bjudit in partierna till inledande samtal med start inom kort.
Den tyska regeringen har valt att lägga om skatten så att det blir billigare att köpa tågbiljetter än att välja flyget som färdsätt. Finns det några planer på att göra det i Sverige?
Syre har ställt frågan till både Finansdepartementet och Infrastrukturdepartementet men har inte fått något svar ännu. Vi fortsätter att följa frågan.