Dubbelt så mycket att göra, många förändringar på kort tid och otydliga signaler från arbetsgivaren. Den senaste tiden har varit tuff för personalen på Clas Ohlsons centrallager. Nu höjer facket rösten.
Julhandeln är i full gång och med det har arbetsbelastningen ökat på Clas Ohlsons centrallager i Insjön, strax söder om Leksand. En kännbar sjukfrånvaro till följd av coronapandemin har inte heller gjort saken bättre.
Men det är inte de enda anledningarna till att facket nu larmar om en tuff arbetsmiljö för de anställda. Många förändringar på kort tid uppges också ha varit en starkt bidragande faktor. Mer specifikt handlar det om att man bytt till ett nytt IT-system samtidigt som man bygger om på arbetsplatsen.
– Kaos är väl fel ord, men den höga arbetsbelastningen kombinerat med byggarbetsplats och nytt datasystem påverkar tyvärr arbetsmiljön negativt, säger David Edin, klubbordförande på Clas Ohlson, till tidningen Arbetet.
Arbetsgivaren, via kommunikationschefen Niklas Carlsson, har svarat Arbetet med en skriftlig kommentar:
”Skiftet av ett 20 år gammalt it-system är en av flera långsiktiga investeringar som görs för att över tid stärka vårt centrallager”, skriver han.
Facket pekar också på att de anställda har fått tvetydiga signaler från arbetsgivaren vad gäller anställningar. Så sent som i våras la man ett varsel på lagret och nu har man helt plötsligt hur mycket som helst att göra – så pass mycket att arbetsgivaren har fått täcka upp med ett bemanningsföretag.
– Det är svårt för de anställda att hänga med, säger David Edin till Arbetet.
Clas Ohlson har i sitt svar pekat på att coronapandemin skapar en osäker marknad och att det därför att svårt att bedöma arbetsmängden.
Facket vidhåller, enligt Arbetet, att Clas Ohlson ändå inte har gjort tillräckligt för att klara av situationen med egen personal. Samtidigt premierar facket ändå arbetsgivaren för deras positiva inställning till fackligt arbete och att de förtroendevalda får lägga tid på det.