Antikens historia, nationalsången och Bibeln står kvar i skolans kursplaner, efter regeringens beslut om nya kurs- och ämnesplaner. Men för att få plats med allt utreds nu fler undervisningstimmar.
När Skolverket förra året kom med förslag om att dumpa till exempel antikens historia i de nya kursplanerna blev kritiken massiv, och myndigheten ändrade sig.
När regeringen nu klubbat igenom nya kursplaner för grundskolan och ämnesplaner för gymnasieskolan finns antiken kvar, försäkrar utbildningsminister Anna Ekström (S).
– Det är viktigt att vi har en kunskap om de landvinningar och förutsättningar som vi har för dagens samhälle som uppstod redan under antik tid, säger hon.
Inte mindre lov
Men medan skolans kursplaner allt eftersom fylls på med nytt innehåll uppstår ”stoffträngsel” när inte lika mycket tas bort. För att komma till bukt med problemet har Skolverket uppdraget att se över timplanerna.
– För att se om det är något ämne som behöver fler timmar för att klara av allt det man ska lära sig, säger Anna Ekström.
TT: Innebär det mindre lov?
– Nej. Så långt vill jag inte dra det.
TT: Hur ska det gå till? Blir skoldagarna längre?
– Det är upp till Skolverket att komma med förslag.
Fakta och analys
Kritiker har hävdat att skolan i dag kräver allt för mycket analysförmåga av barn, på bekostnad av bildning och kunskap.
I nya de nya kursplanerna som träder i kraft den 1 juli 2021 står fakta framför analys för de yngre eleverna.
– Vi ökar betydelsen av fakta när barnen är små och i takt med att barnen blir äldre, mognare och lär sig mer ökar vi kraven på analys, säger Anna Ekström.
TT: Är fakta viktigare än analys?
– Faktakunskaper utan analys vill jag inte ha och jag vill inte heller ha analys utan faktakunskaper. Båda har sin plats i svenska skolan.