Det globala facket Industriall vill göra hela tillverkningskedjan av elbilarnas batterier långsiktigt hållbar. Som det är idag dras produktionen av batterierna med stora problem med barnarbete och miljöförstöring. Det rapporterar Dagens arbete.
Industriall konstaterar att bilindustrin är utsatt för ett hårt tryck och många av företagen försöker framstå som trovärdiga i sina hållbarhetssatsningar. Då ingår också att säkra att tillverkningen av elbilarnas batterier inte kommer från gruvor som använder barnarbete, att produktionen inte smutsar ner miljön och att det finns ett hållbarhetstänk i tillverkningen.
Det menar Atle Høie, biträdande generalsekreterare i Industriall, som tycker att facken har en viktig roll att spela.
– I alla branscher som berör batteriproduktionen har vi värdefulla ingångar. Från gruvbrytning, över den kemiska industrin och till själva bilföretagen. I alla led har vi upparbetade kontakter och en facklig närvaro. Vi vill identifiera de tunga aktörerna i alla delar av produktionskedjan. Från bilindustrin ska vi ta oss hela vägen ner ända till gruvbrytningen, säger Alte Høie till Dagens arbete.
Förbättra arbetsvillkoren
Industriall representerar 50 miljoner arbetare i gruvor och tillverkningsindustri i 140 länder, varav svenska delen representeras av fackförbundet Metall.
Industriall beslutade för några veckor sedan att försöka förbättra arbetsvillkoren i batteriproduktionen med syfte att identifiera alla aktörerna i produktionskedjan. Ett av problemen, enligt fackförbundet, är att många av gruvorna ligger i länder med svaga eller obefintliga fackföreningar. För att råda bot på detta hoppas Industriall att få med sig de stora bilkoncernerna i att förbättra hållbarhetsarbetet och ställa krav på gruvorna