I en 20 sekunder långt reklaminslag påstår Vattenfall att deras energi är helt fossilfri. Detta trots att de i dagsläget äger sju kolkraftverk i Tyskland och Nederländerna. Nu fälls Vattenfall för vilseledande reklam av Reklamombudsmannen.
Efter en anmälan om vilseledande reklam fälls nu Vattenfall av Reklamombudsmannen. I ett 20 sekunder långt klipp som sändes på radiokanalen Svensk pop hävdar Vattenfall att deras energi är helt fossilfri. Enligt anmälan, som gjordes av en privatperson, andas inslaget så kallad greenwashing.
I reklamen berättar en röst att ”Vattenfall vill att alla ska kunna leva fossilfritt inom en generation. Så vi samarbetar med alltifrån stålverk och transportföretag, till forskare, ja till och med skidlandslaget och redan nu är all el du köper av oss fossilfri. Teckna ett klimatsmartare elavtal på vattenfall.se”.
Enligt Reklamombudsmannens opinionsnämnd strider reklamen mot artiklarna 5 och E1 i Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. Vattenfall bestred anmälan och hävdade att reklamen inte alls varit vilseledande eller innehöll vilseledande miljöpåståenden, men Reklamombudsmannen gick på anmälarens linje. Vattenfall själva hävdar att genom utsläpp
På Vattenfalls hemsida står det att de siktar på att vara helt klimatneutrala 2050. I december 2016 sålde Vattenfall den tyska brunkolsverksamheten till ett tjeckiskt företag, men man har fortfarande kvar kolkraft under tiden som omställningen till klimatneutralitet pågår.