Miljön och kamp mot högerpopulism blir Centerns profilfrågor i EU-valrörelsen. Partiets kampanj beräknas kosta 30–35 miljoner. Centern (C) drar igång sin valrörelse den 26 april, en månad innan EU-valet.
Centern (C) drar igång sin valrörelse den 26 april, en månad innan EU-valet.
Affischnamnen blir inte oväntat partiledaren Annie Lööf och partiets ende EU-parlamentariker i dag, Fredrick Federley. Partiet hyser hopp om att få ytterligare minst en centerpartist in i EU-parlamentet.
Liksom i tidigare EU-val profilerar C sig på miljöfrågor.
”Vår klimatpolitik behövs i Europa” är ett av budskapen på affischerna. Partiet vill främst driva på för gröna transporter, bland annat genom att knyta ihop EU:s järnvägsnät.
– I transportsektorn måste vi ta fler kliv framåt, säger Centerns partisekreterare Michael Arthursson.
Nej till EU-skatt
C kan dock inte tänka sig en gemensam europeisk koldioxidskatt. Arthursson uppger att man bör vara försiktig med att lämna över skattepolitik till EU. Däremot vill C minska utsläppen genom förändringar i EU:s system för handel med utsläppsrätter.
”Vår sunda mat behövs i Europa” är ett annat affischbudskap. C vill framförallt driva på för minskad antibiotikaanvändning i djuruppfödning i EU. Det är en fråga partiet drivit i EU-valrörelse 2014.
Kamp mot populism
Nytt jämfört med 2014 är att ett av C:s centrala budskap blir kampen mot högerpopulism och nationalism.
Högerpopulismen ser vi som ett av de stora hoten mot Europa, säger Michael Arthursson.
Här bygger C vidare på sin riksdagsvalskampanj, som fokuserade mycket på värderingar och på att stoppa Sverigedemokraterna från inflytande.
Ett budskap på valaffischerna är ”Medmänsklighet för Europa framåt”. C vill driva på för en gemensam flykting- och migrationspolitik i EU.
Gjort mätningar
Det är dock flera partier än C som tänker målar upp högerpopulism och nationalism som det stora hotet mot EU i EU-valet. Inte minst Socialdemokraterna.
Arthursson betonar att det är viktigt att liberala partier förmår hålla i taktpinnen för EU:s utveckling.
C har inför EU-valet gjort mätningar för att se vad väljarna tycker är viktigast.
Enligt Arthursson toppar oro för att nationalistiska och högerextrema partier ska få en stor roll i EU, därefter kommer oro för klimatet och oro för säkerheten när det gäller brottsligheten.