Varje dag lider, plågas och dödas miljarder djur världen över, men det är sällan rapporter om dessa grymheter når de svenska hushållen. Mediehuset Grönt AB, som bland annat ger ut Syretidningarna, lanserar i dag nyhetssajten Djurrättskollen, www.djurrattskollen.se, den största svenska journalistiska satsningen på djurrätt någonsin.
– I förhållande till mängden lidande så finns det troligen ingen fråga som är så underrapporterad som djurrätt. Svensk media förhåller sig också, med undantag från några få skandaler som är omöjliga att blunda för, helt okritisk till den bild som djurindustrin och LRF trycker ut. Den ”rapportering” som sker vid till exempel kosläpen är pinsamt inställsam och får en närmast att tänka på rapporteringen från Hovet och kungafamiljen. Det har vi bestämt oss för att göra något åt med en fördjupad bevakning och starten av Djurrättskollen, säger Lennart Fernström, vd på Mediehuset Grönt.
– Trots att vi är i kontakt med de här djuren varje dag, på våra tallrikar, på restauranger eller i affärer, är djurindustrierna och politiken bakom till stor del ogranskad av medierna. Genom att dra igång Djurrättskollen fyller vi ett tomrum med ett ämne som är högst aktuellt för alla i vårt samhälle, oavsett om man är vegan, vegetarian eller köttätare, säger Hanna Gisslén, redaktör på Djurrättskollen.
Sajten kommer inte bara fokusera på frågor om djurs rättigheter, utan också inspirera läsarna till att ändra sina kostvanor genom att fokusera på att skriva om vegankost, recensera restauranger som satsar på vego och dela gröna recept.
Kolla in sajten här!