Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Svenska Hamnar har nu kommit överens och Hamnarbetarförbundets medlemmar blir kollektivavtalsanslutna. Den flera decennium långa konflikten är över.
– Det känns fantastiskt, faktiskt. Det börjar sjunka in nu, det var svårt att ta in i går. Det är underbart, sa Anders Möller, vice ordförande på Hamnarbetarförbundet i Göteborg till P4 Göteborg på onsdagsmorgonen.
Hamnkonflikten i Göteborg startade 1972, när Hamnarbetarförbundet bröt sig loss från Transportarbetarförbundet och blev ett eget förbund. Konflikten har handlat om rätten att teckna ett eget kollektivavtal. För tre år sedan intensifierades konflikten igen.
Ungefär hälften av Sveriges hamnarbetare tillhör de olika förbunden. Under tisdagen när förhandlingarna pågick var Hamnarbetarförbundets talesperson Erik Helgeson hoppfull men bestämd.
– Vi vet ingenting just nu och väntar på besked från motparten, sa Helgeson över telefon.
Sent på tisdagen kom parterna överens om att teckna ett avtal. Det kollektivavtalet kommer vara juridiskt underordnat det avtal Transport redan har. Anders Möller säger till P4 att han tror att överenskommelsen kommer vara långsiktig:
– Det måste den vara. Vi har ju under många år haft en fungerande relation, vi har inte haft konflikter hela tiden. Vi har haft bra relation med både arbetsledningen och Transport. Så det gäller bara att återbygga den och titta framåt.
Motparten, Transportföretagen, är också nöjda, rapporterar Dagens Industri:
– Vi har nu fredsplikt med Hamnarbetarförbudet. Hamnarbetarförbundets strejker är avblåsta och arbetet i hamnarna kan återgå till det normala”, säger Mattias Dahl, vd Transportföretagen.