I Sverige var tågbolaget MTR Express först ut – att ge extra ledighet till den som väljer tåg istället för flyget på sin semester. Nu följer konsultföretaget Edge i Malmö efter, där den som väljer bort flyget får extra ledighet. ”Det är en investering för framtiden”, säger Jeanette Nilsson, delägare till firman och landskapsarkitekt.
Under en resa till Berlin fångade en artikel Jeanette Nilssons intresse, ett företag hade bestämt sig för att ge sina anställda extra betalda lediga dagar om de reste klimatsmart på sin semester. Hon tog med sig idén till ledningsgruppen för konsultföretaget Edge i Malmö.
– Vi pratade om det och sa, vi kör.
Från årsskiftet kan den av de 20 anställda som bestämmer sig för att inte flyga på sin semester, ta ut två extra betalda lediga dagar. Jeanette Nilsson tror att den längre restiden med exempelvis tåg annars kan innebära en tröskel som gör att anställda inte väljer klimatsmart, trots att de ser klimatfördelarna.
– Jag tror det finns en stark vilja hos många att åka tåg men att man ofta upplever det som ett motstånd att det tar längre tid, även om jag tror att de som kommer över den också upplever resan som fantastisk.
Vill få fler att resa klimatsmart
Satsningen är en av flera som alla syftar till att få de anställda att resa hållbarare, berättar Jeanette Nilsson som motiverar det med att man vill vara med om att ta ansvar.
– Målet är att inspirera andra företag, om alla gör vad var och en kan når vi mycket längre, säger Jeanette Nilsson.
Att företag genom så här kraftfulla incitament vill påverka sina anställda att resa miljövänligt på sin semester är ett nytt fenomen, enligt Niklas Egels Zandén, professor i företagsekonomi vid Göteborgs universitet. Samtidigt följer det ett mönster, där företagens moraliska gräns hela tiden förskjutits – där de förväntats ta mer och mer ansvar för miljö och social hållbarhet.
– Det finns också något smart i det och visar på en kontextuell förståelse, man kan tänka sig att ett vanligt argument är att man inte har tid att ta tåget, nu tar man bort det argumentet. Så jag tror det kan få faktiska beteendeförändringar, säger Niklas Egels Zandén.
Potentialen tror han är störst inom vissa konsultföretag, där personalen är vana vid lite mer udda förmåner.
Klimatledighet – ett sätt att locka kompetens
Men Edge i Malmö är inte ensamma i Sverige om att införa jobbförmåner som har klimatfördelar. I oktober förra året gick tågbolaget MTR Express ut med att de inför klimatledighet på prov. Anställda i den operativa verksamheten gavs möjlighet att ta ut två extra dagars betald ledighet medan tjänstemän gavs möjlighet att arbeta under restiden, om de tog tåget till semestern.
– Det föregicks inte av någon jättestor analys men vi tyckte att det låg rätt i tiden, många vill leva hållbart och vi vill visa att vi är ett snabbfotat företag, säger vd Mats Johannesson och berättar att erbjudandet lockade sju av de 100 anställda första året men att han tror att fler planerar tågresor inför nästa års semester.
För nu har satsningen gjorts permanent. Att profilera sig som ett företag som tar ansvar för klimatet är viktigt, menar Mats Johannesson vidare. Inte bara för klimatet utan också för att locka till sig rätt kompetens.
– Det är något vi märker i rekryteringarna, man är mer syftesdrivna i dag och vill att arbetsgivare har en agenda och målbild som man själv kan kroka arm med, säger han.
Förutom klimatledighet ger också Edge miljöbonus till dem som väljer cykel framför bil när de ska ta sig till jobbet samt betalar ut kilometerersättning för cykelresor för dem som färdas med ett eget fordon till ett möte.
Artikeln har rättats. Tidigare stod det att Edge gav klimatledighet till den som tar tåget istället för flyget, erbjudandet gäller inte bara de som väljer tåget, utan alla som väljer att inte flyga på sin semester, oavsett om den åker iväg eller inte.