Vill du sprida dålig reklam för ett företag på olika plattformar? Och kanske senare sprida ett gott omdöme om samma företag? Inga större problem, enligt det det svenskgrundade Recorded future.
Mycket har skrivits om de ryska påverkanskampanjerna på USA:s senaste val. Forskare på Recorded future ville undersöka utbudet på propagandatjänster på internet och kom fram till att det varken är särskilt svårt – eller dyrt.
Forskarna startade ett falskt företag, Tyrell Corporation, och sökte efter någon som kunde hjälpa dem med god marknadsföring. På ett ryskt forum kom de i kontakt med användarna Doctor Zhivago och Raskolnikov, två kända figurer från den ryska litteraturen.
Det påhittade företaget kom snabbt att få ett gott rykte i sociala medier, rapporterar Computer Sweden. Snart skrevs det även om Tyrell Corporation i traditionella nyhetskanaler.
I ett nästa steg ändrade forskarna alias – och bad Doctor Zhivago och Raskolnikov att smutskasta sitt påhittade företaget. Också det blev framgångsrikt.
De båda kampanjer kostade 6 500 dollar, drygt 64 000 kronor. Inga större summor för att skjuta ett företag i sank – eller höja det till skyarna.