Ungas oro för klimatet kan lindras av aktivism, berättar en rad brittiska psykologer och lärare i The Independent.
– Jag kan inte rösta ännu, med jag kan vara aktivist och skolstrejka. […] Vi står inför ett stort problem men vi gör det tillsammans – det ger meningsfullhet, sa 16-åriga aktivisten Alde Fermskog till Syre inför klimatstrejken i fredags.
Eleven beskriver en klimatångest, som lindras av engagemanget – en upplevelse hon inte är ensam om, enligt en rad brittiska psykologer och lärare. En av dem är Graham Frost, lärare på grundskolan Robert Ferguson i Cumbria i nordvästra England, som erfarit att elever återvänder stärkta från klimatstrejker.
– Jag tror att det både är känslan av att agera och kraften i att stå sida vid sida med andra aktivister som bidrar till att övervinna känslan av maktlöshet, säger han till The Independent.
Den maktlöshet som barn ofta känner kan motarbetas av engagemanget för klimatet, erfar psykoterapeut Alison Roy från The Association of Child Psychotherapists.
– Många unga känner sig överbeskyddade och lite kontrollerade. Att ha en roll där deras åsikter får ett värde är extremt viktigt, säger hon till tidningen.
Maria Ojala är docent i psykologi på Örebro universitet och forskar på ungas förhållande till klimathotet. Enligt henne finns en risk att unga lägger för mycket fokus på vad de själva kan göra som individer, i stället för kollektivt handlande. Det kan kännas som en allt för tung börda, som leder till lägre välmående, menar Ojala.
En bättre strategi kallar hon ”meningsfokuserad coping”.
– Det är en förmåga att känna konstruktivt hopp. Det är inte detsamma som önsketänkande, utan man erkänner att klimatfrågan är ett stort problem men man förmår urskilja positiva trender, som att fler och fler har kunskap och börjar engagera sig. De växlar mellan oro och hopp i sitt förhållningssätt till klimatfrågan, säger hon till Upsala nya tidning.
Ojala menar vidare att skolan kan träna elever i att inta en konstruktiv hållning till klimatutmaningen, och ge möjlighet till aktiv handling, säger hon till tidningen.
– Att stötta klimatstrejkerna kan till exempel ingå som ett läromoment i utbildningen.